TRIBINE O SPOLNOM ODGOJU U ZADARSKOJ NADBISKUPIJI – 15.-17. siječnja 2013.

“Spolni (pre)odgoj u škole. Informacije za roditelje. Zašto reći Ne“ naziv je trodnevnog ciklusa tribina završenih u četvrtak 17. siječnja u Zadarskoj nadbiskupiji u organizaciji zadarskog povjerenika za pastoral obitelji don Emila Bilavera. Mr. don Damir Stojić, studentski kapelan iz Zagreba i dr. Vice John Batarelo, predstojnik Ureda za obitelj Zagrebačke nadbiskupije, susreli su zainteresirane na Puntamici, Smiljevcu, u Bibinjama, Ninu i Benkovcu. „Prošlo je vrijeme kad je škola služila režimu. Da Crkva nije progovorila, uopće se ne bi čulo drugo mišljenje. Svrha ovih susreta je informirati roditelje i razgovarati. Ministar Željko Jovanović je polarizirao hrvatsku javnost. Ne želi dijalogizirati“ poručio je Batarelo. „Danas je to spolni odgoj, sutra nešto drugo. Ovo je dobra lekcija o demokraciji za sve“ poručio je Stojić. Od 37 zemalja u Europi, Hrvatska je na 34. mjestu po broju maloljetničkih trudnoća. Zemlje koje su ga uvele su pri vrhu maloljetničkih trudnoća. U SAD-u, 35 država dozvoljava roditeljima da ispišu djecu iz spolnog odgoja. Oko 65 milijuna Amerikanca ima najmanje jednu spolno prenosivu infekciju. Svake godine oko 750 000 Amerikanki mlađih od 20 godina zatrudni i oko 200 000 učini pobačaj. Švedska je uz Veliku Britaniju zemlja s najviše tinejdžerskih pobačaja u Europi (19,8 pobačaja na tisuću djevojaka), s velikim porastom spolno-prenosivih bolesti među tinejdžerima i spolno rizičnih ponašanja. U zemljama gdje je uveden takav spolni odgoj pokazao se potpuno neuspješan. Imaju sve više spolno prenosivih bolesti jer to promiču. Rekli su da će taj broj padati, što se nije dogodilo.

Batarelo i Stojić su potaknuli roditelje da razgovaraju s razrednikom, da zahtijevaju roditeljski sastanak, kažu svoje stajalište, traže izbor i da se o tome raspravlja na Vijeću roditelja. Također, da ne nasjednu na letak koji će im biti dodijeljen u školi, gdje će pisati što kaže Crkva, a što Ministarstvo. „Podržavamo spolni odgoj, ali ne bilo kakav. Zato što se kod govora o spolnosti ne radi samo o znanosti. Radi se o dubokim emocijama, svjetonazoru, vrijednostima. Oni pokušavaju reći da je sve to znanstveno. Jedno je precizna znanost, matematika, jedan plus jedan su dva. Ali što je spolnost, itekako ima rasprave. Nije svejedno što djeca uče o spolnosti. Radi se o prenošenju života“ istaknuo je Stojić. Bahatim smatra uputu Ministarstva roditeljima da čitaju kurikulum. Kurikulum je općeniti program gdje pišu samo naslovi nastavnih jedinica, npr. razabrati rodne strereotipe. „Što to znači. Iza toga se puno krije, a to se uči u preporučenoj literaturi koja je gnjusna. Oni su toliko naivni i nisu znali da će to itko čitati, analizirati i iznijeti to u javnosti. Mi smo to učinili za vas. Sad govore, Nema šanse da to naši nastavnici uče. Zašto se onda preporučilo? Nemaju odgovora“ istaknuo je don Damir. Upozorio je na probleme takvog spolnog odgoja: rodno-spolna ravnopravnost i pristup seksualnosti. Prema tom Kurikulumu, spolni organ nema veze s identitetom osobe. Nego treba takav školski program da djeca mogu u slobodi sami odlučiti što će biti. Rod je ono što ja mislim da jesam. „Kažu da djeci trebamo pristupiti informacijom da sami biraju što žele. Ne može se ‘nametati’ muškost na osnovu muškog spolnog organa. Spolni organ je slučajnost, osoba ima pravo biti što želi“ upozorio je don Damir na stav rodne ideologije. Tvrde i da je seks fiziološki, mehanicistički, skoro životinjski čin. Treba ga naučiti, zaštiti se. Nema nikakvih vrednota, poštovanja, vjernosti. Tek u drugom razredu srednje škole usput se spominje brak kao jedan od izbora. A hrvatski ustav i Obiteljski zakon tumače da je brak zajednica između muškarca i žene. Dakle, nisu u skladu ni s ustavom“ upozorio je Stojić. Zadnja nastavna jedinica u trećem srednje, kao da je to najvažniji zaključak i vrhunac, su transseksualizam i transrodnost. „Nisu znali da je transseksualizam naveden kao bolest na popisu Svjetske zdravstvene organizacije pod brojem F 64. A Hrvati to uvode u program. U priručniku se potiče ne reći o uspješnosti prirodnog planiranja obitelji“ rekao je Stojić upozorivši na duh koji želi izbrisati razliku između muškarca i žene. „Sotona nema tijelo. Mrzi ljudsko tijelo, seksualnu različitost i komplementarnost koju je Bog stvorio. Zato će sve raditi da uništi tu razliku i izjednači muško i žensko. On to mrzi jer je u odnosu muža i žene slika Presvetog Trojstva, a Sotona mrzi Presveto Trojstvo“ rekao je Stojić.

Za izjavu Vinka Filipovića iz Agencije za odgoj i obrazovanje, da su otvoreni za promjene, Stojić je rekao: „Sad to mora govoriti, kad smo mi razotkrili što se krije. Od početka to nije bilo eksperimentalno, nego se uvodi. Nisu računali na to da će netko kupiti svu tu literaturu. To smo učinili ja i moja ekipa. Sve smo pogledali, proučili i razotkrili. Sad su apsurdne izjave da se preporučena literatura ne može koristiti, ali su je službeno preporučili. Vrlo zanimljivo. Sad nemaju druge nego reći da je eksperimentalno. Ja bih njima poručio da djeca nisu kunići nad kojima se eksperimentira. To su ljudske osobe, nisu životinje. Četvrti modul njima pristupa kao da su životinje, kunići“.

Batarelo je opisao sadržaj spolnog odgoja po razredima. U trećem osnovne se poučava što je prihvatljiv a što neprihvatljiv dodir. Nastava se provodi u radionicama, djeca bi se trebala dirati po tijelu, ‘otkriti’ što je ‘dobro’ a što nije. U 4. r. opisuju razlike između spola i roda, bioloških karakteristika te društvenih očekivanja i normi; prepoznati spolne/rodne stereotipe u medijima, raspraviti spolne/rodne uloge u razredu, obitelji. U 5. r. objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti, pogrešnost vjerovanja o njenoj štetnosti. U trećem srednje se govori o promjeni definicije braka i obitelji. Govori se o različitim pristupima pobačaju kojeg se naziva prekid trudnoće, feminističkom stavu o tome, o položaju seksualnih manjina u povijesti. U 8. r. se definira odgovorno seksualno ponašanje, vježba korake u donošenju odluka, kako razgovarati s partnerom o tome. „Na kraju 3. r. srednje, tragikomično, definira se odgovorno roditeljstvo. Sedam godina prije toga govore zaštita, možete imati puno partnera, možete biti muško i žensko, a na kraju odgovorno roditeljstvo. Ljubav spominju jedanput u cijelom programu“ rekao je Batarelo istaknuvši da Kurikulum promiče seks kao samo fizički čin bez vrednota, kontracepciju. Ne spominje se ljubav, odgovornost, prenošenje novog života, obitelj. Promovira promiskuitetno ponašanje, homoseksualni čin kao naravni i da je iste vrijednosti kao heteroseksualnost. Na tribini su predstavljene i međunarodne rezolucije o pravu roditelja da odgajaju djecu. „To nije ni crkveno pitanje. Nego roditeljsko pitanje. Crkva samo daje prostor da se roditelje informira, jer je u školama to zabranjeno činiti. Jesmo za zdravstveni i spolni odgoj, ali tražimo izbor u skladu s našim vrednotama. Roditelji odgajaju svoju djecu, po čl. 63. Ustava, ne država i ministar. Škole surađuju s roditeljima, ne nameću ideološke programe. To su naša prava“ poručio je Batarelo i ohrabrio roditelje da se ne boje.

Ines Grbić