Zadarski nadbiskup Želimir Puljić susreo je u petak 14. prosinca u Ordinarijatu u Zadru ravnatelje osnovnih i srednjih škola Zadarske županije. „Dijelim radost i poteškoće s kojima se kao odgojitelji susrećete u svom poslu. Čovjek je jedino biće kojem je drugi potreban i pomaže mu na putu rasta. Odgoj uključuje razvoj umnih sposobnosti, oplemenjivanje osjećaja i osposobljavanje volje za djelovanje. Zato se odgojni proces odvija na intelektualnoj, čuvstvenoj i voljnoj razini“ rekao je mons. Puljić. Intelektualna razina znači upoznavanje istine putem znanja i umovanja. „To ističem jer i u prijeporu oko zdravstvenog odgoja između redaka se predstavlja kao da je Crkva protiv znanja. Kao da je Crkva tradicionalna organizacija koja se buni protiv znanja. Dapače. Ako je itko stimulirao znanje, onda je to Crkva. Potrebno je naglasiti da nam je stalo do toga da se dođe do pune istine, da intelekt čovjeka putem znanja i umovanja može doći do prave istine“ rekao je nadbiskup, ponovivši da Crkva daje punu podršku prva tri modula. „No kod četvrtog smo kritični. Nećemo zatvarati oči. Želimo se u razgovoru i informacijama roditeljima boriti za pravu istinu i dobro djece“ poručio je nadbiskup. Istaknuo je važnost čuvstvenog odgoja za ljepotu, plemenitost i dobrotu. Do toga se dolazi putem ljubavi, pažnje i osobnog ljudskog nastojanja.
„Blago učeniku koji oko sebe ima okruženje gdje ga se stimulira da raste dobrotom i plemenitošću. Na voljnoj razini važno je stimulirati ljude da su spremni za akciju i motivaciju. Zabrinuti smo što nema mladosti koja je spremna na akciju kao nekad. Nedostaje odgoj za motivaciju, da im se pruži perspektiva da se mogu nadati boljem. Zato se odgojitelj nalazi pred dilemom kako objediniti to pedagoško trojstvo; kako na najbolji i najdjelotvorniji način odgojiti um, oduševiti srce i potaknuti volju“ rekao je mons. Puljić.
Nema savršene metode koju se može naučiti i primjenjivati. To se naziva ‘križem odgojitelja’. „Često se osjećate razapeti i nemoćni. No to ne znači kako treba pustiti da sve ide i kaniti se upućivanja, odgajanja, poticanja i karanja, bilo to zgodno ili nezgodno“ rekao je nadbiskup, istaknuvši da je uvjeravati strpljivo i s poukom ispravno pedagoško pravilo za sva vremena, sa svrhom da se na intelektualnoj razini, putem znanja i razmišljanja, dođe do istine o čovjeku i svijetu. Postoji i odgojni metodološki troplet po kojem se želi izboriti ono najbolje u čovjeku: to je privikavanje, uvjeravanje, dobar primjer. Roditelji su prepustili da im ulica ili netko drugi odgaja djecu, upozorio je mons. Puljić. „Čovjek ima zadatak – da uredi prirodu. To se postiže znanošću. Zato je dezinformacija da je Crkva protiv znanosti, onoga što je ljudski um sposoban učiniti. Uređenje svijeta postiže se po znanosti i umjetnosti. Čovjek je tu i da njegovi odnosi s drugima budu uljudni obredi, plemeniti poput odnosa kad se nalazi u svetištu. To se postiže etikom i odgojem. Ako taj osjećaj imamo jedan prema drugome, onda sa strahopoštovanjem pristupamo drugome kao da sam pred svetinjom“ rekao je mons. Puljić. Zadatak roditelja i vjerskih službenika kojima je stalo do spasenja ljudi je i da se čovjek podredi Stvoritelju putem religije. „Slobodna smo bića, Bog nas je takvima stvorio. Cijeni našu slobodu i neće ništa protiv te slobode učiniti. Drago mu je kad dođemo do spoznaje da smo neovisni, ali ovisni o njemu. Zato mu se treba podrediti. U tropletu uređenja prirode, ophođenja s drugima i podređenja Stovritelju događa se proces odgoja na koji su pozvani odgojitelji“ istaknuo je nadbiskup. Zahvalio je ravnateljima koji pomažu da se na ljudskoj i stručnoj razini izvrši to poslanje. Pohvalio je nastojanje da opremljuju učionice suvremenim pomagalima, što olakšava rad sustava u kojem je važna uloga i vjeronauka. „Iako se ponekad čini da se nije lako baviti odgojnim poslom, nismo bez nade i svjetla. Nije lako u suvremenom društvu uočiti pravo svjetlo, otkriti istinske božićne vrijednosti ili sačuvati one koje smo primili. No, vidimo i znamo kako su mnoga naša braća i sestre u tome uspjeli“ zaključio je nadbiskup Puljić i uputio ravnateljima božićnu i novogodišnju čestitku.
U ime ravnatelja srednjih škola, nadbiskupa je pozdravio Rade Šimičević, ravnatelj gimnazije Vladimir Nazor. „Odgajati mladež je zajedničko poslanje koje suradnjom škole i Crkve može otkloniti konzumerizam, neoliberalizam i sačuvati vrijednosti koje su krasile hrvatskog čovjeka kroz stoljeća, da bi se očuvao vjerski i nacionalni identitet“ rekao je Šimičević. U ime ravnatelja osnovnih škola, Nedjeljko Stanić, ravnatelj OŠ Poličnik, rekao je da susret pokazuje kako nadbiskup cijeni rad škole i profesora. „Iako je pala sjena u prijeporu oko kurikuluma zdravstvenog odgoja između prosvjete i crkvenih autoriteta, nadam se da će se to u dijalogu prevladati na zadovoljstvo svih i dobrobit djece. U školama ne treba snažiti samo kognitivnu i tehničku inteligenciju, nego i emocionalnu i moralnu, da bi učenici izrasli u zdrave osobe, da znaju lučiti dobro od zla i biti otporni na pošasti relativizma“ zaključio je Stanić. Sudionike susreta pozdravio je i predstojnik nadbiskupijskog Katehetskog ureda mr. don Gašpar Dodić.
Ines Grbić