Nadbiskupova homilija na Misi Večere Gospodnje, Veliki četvrtak, 5. 04. 2012.

Homilija na Misi Večere Gospodnje, Veliki četvrtak, 5. 04. 2012.

 1. Liturgija Velikoga četvrtka podsjeća nas na dan rođenja Euharistije, kao i na rođendan svećeništva. Zbog toga ćemo večeras razmišljati o euharistiji i svećeništvu, te zahvaliti Bogu za taj veliki dar. Molit ćemo kako nikada ne bi presušio izvor poslužitelja velikog otajstva bezgranične ljubavi. U ovoj Misi preporučit ćemo u molitve sve koji su svetim ređenjem postali poslužitelji toga velikoga otajstva. No, posebice ćemo moliti Gospodara žetve da u našoj nadbiskupiji bude uvijek dovoljan broj onih koji će dijeliti svete tajne, slaviti Euharistiju i upućivati ljude na pravi put spasenja.

 Isus je na Posljednjoj Večeri odlučio po Euharistiji prebivati među nama. Zbog toga je euharistija produljenje Isusovog života na zemlji i milosno približavanje ljudima. Kad je prvi put pričestio svoje apostole na Posljednjoj večeri, Isus je izgovorio riječi: «Uzmite i jedite, ovo je moje tijelo. Uzmite i pijte ovo je krv moja novoga zavjeta koja će se proliti za vas». I od toga svetog i svečanog trenutka obnavlja se isto pod svakom svetom Misom. Obnavlja se na nekrvni način milost križa i otkupljenja. Tu na oltaru leži on kao «zaklano i žrtvovano», ali uvijek živo «Janje Božje koje oduzima grijehe svijeta» (Iv 1, 29).

 2. Isus Krist nije došao biti Spasiteljem svijeta samo u jednom vremenskom razdoblju ljudske povijesti. On je htio ostati trajno, do konca svijeta. I zato kad je došao čas da s ovoga svijeta pođe k Ocu (usp. Iv 13, 1), slavio je sa svojim apostolima pashalnu večeru: “Svom sam dušom čeznuo ovu Pashu blagovati s vama prije svoje muke. Jer kažem vam neću je više blagovati dok se ona ne završi u kraljevstvu Božjem” (Lk 22, 7 – 20). Euharistija i svećenički red ustanovljeni su upravo te svete večeri. Stoga su ta dva sakramenta sudbinski povezana. Nema svećenika bez euharistije, kao što nema euharistije bez svećenika. Stoga se i veli da je svećeničko zvanje u biti euharistijsko. Svećenik, naime, priprema euharistijski stol da ljudi blaguju Tijelo Kristovo. Sam se stavlja na raspolaganje Bogu da preko njega i njegove službe preobražava svijet i vjernike. I dok predvodi euharistijsko slavlje, događa se čudesna preobrazba čovjeka, povijesti i svemira. To je Božanska pretvorba koja nadilazi vremena i prostore. A ipak ona je vidljiva i konkretna. U svojim znakovima i obredima. Svećenik je liturg, predvoditelj slavlja. On živi od mise i za misu.

 Snagom ovlasti, koju su primili od Gospodina, svećenici uprisutnjuju Krista među vjernicima, a sebe suobličuju Kristu. Zato je svećenik svim svojim bićem, zauvijek i neizbrisivo označen službenikom Isusa i Crkve. Činom ređenja on dobiva neizbrisivi biljeg, a sveti Red mu podjeljuje sakramentalnu milost koja ga čini dionikom Isusove spasiteljske vlasti i službe. “Raspiruj milosni dar Božji koji je u tebi” piše apostol Pavao svom učeniku Timoteju i potiče ga neka “ne zanemari taj milosni dar”, već neka ustraje u tome, jer “vršeći  to spasit će i sebe i one koji ga slušaju” (1 Tim 4, 16).

 3. Zato su potrebni svećenici, misnici koji će dijeliti svete tajne i odgajati narod Božji. Još u Starom Zavjetu prorok Jeremija zabilježio je Jahvino obećanje: “Dat ću vam pastire po srcu svome” (Jr 3, 15). Crkva i danas živi od tog obećanja. Ona je svjesna da je zvanje Božji dar i govor, koji zahtjeva velikodušan milosni odgovor. Stoga se Crkva ne umara pozivati vjernike da se mole i rade kako bi bilo dovoljno svećeničkih zvanja. Ona poziva roditelje, a napose majke, neka s radošću surađuju s poticajima Duha Božjega i neka budu velikodušni u darivanju svoje djece kad ih Gospodin pozove u svoju službu. Svećenički je poziv “otajstvo i dar” služenja Božjem narodu. A povijest zvanja jest povijest “razgovora” između Boga i čovjeka, između Božjeg poticaja, poziva i ljudske slobode i odaziva;  između Boga koji s ljubavlju i pažnjom “nagovara” i čovjeka koji u slobodi i ljubavi “odgovara”.

 Isusu, koji je povezao svećeništvo i euharistiju, upravljamo na kraju ovoga razmišljanja žarku molitvu: Usliši, Kriste, naše ponizne molbe i daj da oni, koje si po neizmjernoj dobroti svoje blagosti uzvisio na službu nebeskih tajna, budu dostojni sluge tvoga oltara, te ono što njihov glas iznese tvojom posvetom bude i potvrđeno. Potiči roditelje da odgajaju svoju djecu najsvetijom brigom. Privuci k sebi plemenite mladenačke duše i učini ih svojim učenicima. Pošalji anđele svoje da čuvaju u njihovim srcima dragocjeno sjeme zvanja. Izlij Duha Svetoga tamo gdje se oni odgajaju i budi svjetlo onima koji ih poučavaju. Daj da svako sjemenište prožima duh Posljednje večere. Marijo, Kraljice apostola, usliši molbu vjernika zadarske Crkve: isprosi nam dovoljno svetih svećenika ispunjenih žarom apostolske ljubavi koji traže samo Božju slavu i spasenje duša. Čuvaj naše svećenike od unutarnjih i vanjskih pogibelji kako bi do kraja ostali vjerni svome svetom zvanju. Amen!

† Želimir Puljić, nadbiskup

Zadar,  5. travnja  2012.