Izložba ‚Častimo te, Križu sveti’ Galerije hrvatske sakralne umjetnosti Laudato Corde svečano je u nazočnosti brojnih posjetitelja, predstavnika vlasti i raznih društvenih struktura u subotu 24. ožujka otvorena u crkvi sv. Donata u Zadru. Tom je izložbom ujedno otvorena manifestacija Dani kršćanske kulture (DKK) koja se ove godine prvi put održava u Zadru. Na izložbi su predstavljene skulpture petnaest vrhunskih hrvatskih kipara s tematikom križa i raspela. Najveće djelo ‘Raspelo’ u glavnoj apsidi u poliesteru, visoko pet metara, djelo je Marina Marinića. Lijevo od njega u bočnoj apsidi je djelo ‘Raspet, mučen i uskrsnuo’ poliesterski križ s perforiranim oblikom Krista, Damira Mataušića, visok tri metra, s vlastitom rasvjetom. U desnoj bočnoj apsidi je impozantni ‘Franjevački križ’ u drvetu, akademika Šime Vulasa, visok četiri metra a težak tri tone. Izložena su i raspela do dva metra, autora Josipa Poljana, Valerije Michieli, Kuzme Kovačića, Stjepana Divkovića, Zlatka Čulara i Stjepana Gračana. U nišama ophodnog prostora sv. Donata je šest manjih križeva: Marije Ujević Galetović, Mire Vuce, fra Joakima Jaki Gregova, Anđelka Odaka, Mile Blaževića i Tomislava Ostoje.
Izložbu i manifestaciju DKK-a otvorio je biskupski vikar za kulturu mons. dr. Pavao Kero, izaslanik zadarskog nadbiskupa Želimira Puljića koji nije mogao sudjelovati zbog sprovodnog ispraćaja splitsko-makarskog nadbiskupa u miru Ante Jurića. „Cilj DKK-a je ukazati na bogatstvo tradicije koju baštinimo i pokazati zašto se europska kultura u svojoj najdubljoj matrici može nazvati kršćanskom, te uputiti na djela i osobe bez kojih je ona nezamisliva. I s druge strane, otvoriti prostor suvremenim autorima koji osluškuju vrijeme u kojem živimo i na različitim područjima kulturnog i umjetničkog djelovanja stvaraju nadahnuti kršćanskom vizijom stvarnosti“ rekao je mons. Kero, dodavši da je cilj DKK-a i evangelizacija, navještaj Radosne vijesti. „Umjetnička djela, rođena u čovjekovoj duši, stvorena u duhu kršćanske tradicije, trebaju biti navještaj, govoriti onima koji su Radosnu vijest čuli i onima koji nisu. Uzdignite svoj duh onome koji jedini ne može prevariti niti prevaren biti. Neka ta poruka bude prepoznata na manifestaciji“ rekao je mons. Kero istaknuvši da je u povijesti rušeni Zadar ljubavlju uvijek ponovno građen i bogat je sadržajima koji će privući pažnju ljubitelja kulture. „Veliko umjetničko blago koje Zadar s ljubavlju i ponosom čuva otkrivat će umijeća i dostignuća tolikih umjetnika i znanstvenika koji su kroz dugu povijest grada strpljivo i ustrajno tragali za njegovim vrijednostima. DKK su snažan poticaj novim naraštajima da se u svom stvaralaštvu nadahnjuju kršćanskom vizijom svijeta te svojim djelom obogaćuju kulturu hrvatskog naroda i Europe, doprinoseći evangelizaciji u suvremenom svijetu“ rekao je dr. Kero.
O izložbi visoke umjetničke razine govorio je Stanko Špoljarić, kustos Umjetničkog paviljona u Zagrebu. Djelima je opredmećen Kristov golgotski martirij, u sceni raspeća križa tijela ili korpusa iznesena je smislenost kalvarijskog hoda, da se donese širina duhovnog i upućenost na transcedentalno, ono što svakog vjernika potiče da traži, nalazi i prepoznaje smisao vjere, rekao je Špoljarić naglasivši dijalog između različitih rješenja. „Svaki kip ima svoju posebnost, autentičnost, ali tu je jedna generalna skulptura, generalni kip, tjelesnost i duhovnost u prikazu Isusa Krista. Nije u pitanju samo kiparska vještina, znanje, iskustvo. Tu postoji istinsko vjersko nadahnuće. Prenijeta je poruka evnađelja u modulacijama i svjetlu koje je uprisutnjeno u svakom kipu. To je zapravo uzdignuće svjetla. Koliko god je to scena raspeća i golgotsko uprizorenje, mi smo tu na tragu uskrsnoga. Koliko god je izložba likovni, umjetnički doživljaj, ona je i prilika za molitvu“ rekao je Špoljarić, naglasivši da izložba u putenosti tjelesnog, plemenitosti zračenja, svjetlosnoga, oblikovnoga, čovjeku daje da meditira. Mističnom i meditativnom prostoru crkve sv. Donata iz 9. st., koja je simbol srednjovjekovlja u sklopu Arheološkog muzeja, ta izložba vraća sakralnost koja je inače izvan njene funkcije, rekla je direktorica Laudata Ksenija Abramović. „S tom izložbom taj spomenik predromaničkog graditeljstva, najznačajniji takve vrste u Europi, postao je živom crkvom. I samo ime Donatus, u značenju ‘od Boga darovan’, podsjeća da budemo zahvalni na ovom susretu“ rekla je Abramović, istaknuvši da kipari svojim djelima produbljuju sadržaj i aktualiziraju događaj Kristova raspeća. „Autori su na različiti način pristupili motivu križa. Neki su mu pristupili kao drvu života i simbolu novog rođenja, a neki su prikazali upečatljivi trenutak u nebo vapijućeg Krista koji s križa govori ‘Bože moj, zašto si me ostavio’“ rekla je Abramović. Zadarski gradonačelnik dr. Zvonimir Vrančić rekao je da Zadar snažno svjedoči o povijesti kršćanske kulture. Naš kameni lijepi brod pun je važnih spomenika koji govore o kršćanstvu, Hrvatima, zajedništvu i našoj zajedničkoj kulturi“ rekao je Vrančić. Kroz program je vodio prof. Livio Marijan, koordinator DKK-a u Zadru, a pučke glagoljaške korizmene napjeve izveo je župni zbor iz župe Pag, s voditeljima s. Miljenkom Biošić i Anthony Buljanovićem.
Ines Grbić