SVEĆENIČKA REKOLEKCIJA, ‘I rod vaš da ostane’ – Mons. dr. RATKO PERIĆ

OLYMPUS DIGITAL CAMERASvećenička rekolekcija zadarskog prezbiterija održana je u srijedu 13. svibnja u dvorani Nadbiskupskog sjemeništa ‘Zmajević’ u Zadru. U Godini euharistije, o temi ‘I rod vaš da ostane’ govorio je mons. Ratko Perić, mostarsko-duvanjski biskup, koji je svoje izlaganje naslovio ‘Rodni ili nerodni (Iv 15, 1-17) – U službi Krista euharistijskoga’. „Euharistija je identitet. Otac nebeski svoju ljubv prenosi na čovječanstvo u svome Sinu. Taj Sin je prasakramenat Očeve ljubavi nama. Ostavio je Crkvu da Crkva bude sakrament Krista, kao što je Krist sakrament Oca“ rekao je mons. Perić, dodavši da u Crkvi, koja čovjeka stalno prati od povoja do pokoja, ima sedam velikih rijeka milosti: krštenje, ispovijed, pričest, krizma, sveti red i ženidba.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATumačeći prispodobu o trsu i lozi, biskup je rekao da loza raste i rađa samo ako je trs ili panj dobar i zreo, snažan i sočan. Isus je trs, a mi smo trske. Otac je vinogradar, a vinograd je Kristovo Tijelo, Crkva. Čovjek je mladica koju treba obrađivati. „Čišćenje radi više roda. Trs na sebi ima brojne mladice ili loze. Narav je tih mladica da rastu i donose rod. Ali, ako se na vrijeme ne obrežu, brzo će se razrasti i roda neće donijeti. Zato mudri vinogadar svaku obrezuje u pravo vrijeme, da više roda donese“ rekao je mons. Perić, upozorivši da se često osjetimo lozama koje bi željele uzrasti u naravi, ali bez milosna roda. „Otac zahvaća u našu narav različitim križevima, čisti, mi plačemo – jer boli, ali samo ćemo tako donijeti rod. Zna Otac što radi. Tko ne rodi, taj se izrodi. Oni koji su pozvani u savršeniji stalež, tjelesno ne rađaju samo stoga što su određeni da donesu više roda. Otac nas želi u punini milosti, a ne u naravnom rodu naravna lišća, a bez plemenita roda“ rekao je biskup.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAU procesu čišćenja, riječ je lijek, rekao je mons. Perić. Riječi čiste, njima se opraštaju grijesi, po njima nastaje novi svijet. „Riječ je snaga i moć. Zar to toliko puta ne osjetimo u duhovnim vježbama, osobito kad nas drugi izravno upozori, ‘sasiječe’, kada nam oprosti. Najbolji način čišćenja jest: prava riječ u pravi čas, na pravom mjstu, pravoj osobi: prijekor, pohvala“ rekao je mons. Perić. Istaknuvši da onaj tko crpi snagu i sok iz Trsa, mora donijeti roda, biskup je rekao: „Ali, ništa ne može ni Trs bez mladice, jer Trs ne rađa roda. Zato nas Isus poziva da ostanemo s njime, i da on ostane s nama. Jedni drugima smo potrebni. Isus nas podsjeća da smo mi loze s dvostrukim rezultatom: bilo da rađamo ako smo u njemu, ili da ne rađamo ako smo od njega otkinuti“. Upozorio je kako postoje i oni koji su se osušili, jer nisu ostali u Kristu. Netko je proigrao i milost zvanja, nije lako biti kršćanin. Nekad nam se učini da ne možemo nikakav rod donijeti, no po molitvi kroz nas prostruji sok i eto roda. Kristov plod i rod se očituje u propovijedanju, ispovijedanju, odgovornosti za druge, skrbi, rješavanju svakodnevnih problema, služenju drugima. „Bog od nas želi da budemo pravi vinograd s obilnim rodom. A mi smo kadri ostati vinjaga, bez roda. Loza nije samo slika, nego stvarnost. Nije alegorija, nego teologija. Kao što se Krist poslužio čudom u Kafarnaumu kad je nahranio tisuće običnim kruhom, da time predznači vječni Kruh koji će on dati ljudima, tako je i slika o Trsu i lozi poslužila da naznači vino koje će se pretvoriti u Krv Kristovu. Ako pijemo te krvi, imat ćemo života u sebi“ rekao je mons. Perić.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATakođer je istaknuo da Krist svoju ljubav stavlja pod zapovijed. “Zato što je ljubav teška, nimalo laka. Glavni dokaz ljubavi je žrtva, poslušnost. Nije riječ o simpatiji, ta ljubav ne ide iz strasti, nego iz svijesti, savjesti, potrebe da trebam biti svakome na usluzi, pomoći, raspolaganju“ rekao je mons. Perić. Istaknuo je kako je ljubav uzvratna, a milosrđe nije. Milosrđe je besplatno, jer Krist nas hoće osloboditi od grijeha, sprijateljiti se s čovjekom, da spasi cjelinu osobe u duši i tijelu. ‘Ne izabraste vi mene, nego ja izabrah vas’ – Bog izabire, ne ja. Njegova je inicijativa. Otac daje, on je izvor, to se ne smije zaboraviti“ rekao je mons. Perić i naglasio kako Isusovu radost više puta ne osjećamo, jer tražimo svjetovne radosti, trenutačna rješenja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMons. Perić je spomenuo i uputu ‘Sakrament Otkupljenja’ iz 2004. g. Kongregacije za bogoštovlje i disciplinu sakramenata, o tome čega se treba pridržavati i što izbjegavati u euharistiji. To je šesta uputa u četrdeset godina koje je izdala Kongregacija za bogoštovlje i disciplinu sakramenata. U Rimu je 2005. g. održana XI. generalna Biskupska sinoda o temi ‘Euharistija – izvor i vrhunac života i poslanja Crkve’. Sinodu je kao završetak Godine euharistije sazvao sv. Ivan Pavao II., a pratio je umirovljeni papa Benedikt XVI., koji je 2007. g. objavio postsinodalnu pobudnicu ‘Sacramentum caritatis’. Papa u njoj sabire zaključke sinodalnih otaca koji su u listopadu 2005. g. razmatrali temu euharistije. Prvi dio pobudnice govori o euharistiji kao otajstvu koje valja vjerovati, drugi o euharistiji koju valja slaviti, a treći o euharistiji koju valja živjeti. „Svećenik bi se trebao karakterizirati po tome koliko ima poštovanja prema euharistijskom Isusu. Imamo onoliko poštovanja prema Isusu, koliko imamo vremena za Isusa, u klanjanju, molitvi, pohodu, misi, časoslovu. Koliko se zaustavi za oltarom, u ispovjedaonici. Ne mistično u tabernakulu, nego stvarno da ga se vidi, kako bismo se drugačije i ponašali“ rekao je mons. Perić.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABiskup je govorio i o pravilima za svetu liturgiju. „Vjernici imaju pravo od crkvenog autoriteta očekivati jasne liturgijske propise i upute, jer sveta misa nikad se ne smije tretirati kao da je privatno vlasništvo svećenika ili zajednice u kojoj se to otajstvo slavi. Biskup je u biskupiji ravantelj, promicatelj i čuvar svetih otajstava. Njegova je zadaća uredovati, poticati, upravljati, ako treba i prekoravati, da se održi liturgijsko, sakramentalno vidljivo crkveno jedinstvo među članovima biskupije i s cijelom Crkvom“ rekao je mons. Perić. Biskup ne treba dozvoliti zlouporabu liturgijskih propisa glede naučavanja i slavlja sakramenata. „Svećenik ima veliku odgovornost u euharistijskom slavlju, jer im ređenjem pripada pravo in persona Christi – u osobi Kristovoj – predvoditi, predsjedati. Svećenik treba slaviti sa strahopoštovanjem i doličnom pobožnošću“ rekao je mons. Perić. Govorio je i o svetoj pričesti, liturgijskom posuđu, čuvanju presvete euharistije i njenom štovanju izvan mise te raznim okolnostima i normama s obzirom na misu i presvetu euharistiju.

Izlaganju biskupa Perića prethodila je meditativna molitva krunice u sjemenišnoj kapeli koju je predvodio don Dario Matak, župnik Privlake.

Ines Grbić