ZAVRŠENA PRVA MEĐUNARODNA ORGULJAŠKA ŠKOLA U ZADRU

Prva međunarodna sedmodnevna orguljaška škola u Zadru završena je u petak 13. srpnja večernjim koncertom u zadarskoj katedrali sv. Stošije u kojem su nastupili Maria Perucki, violina i Roman Perucki, orgulje. U četvrtak 12. srpnja, za novim orguljama u drevnoj zadarskoj katedrali završni koncert su izveli profesori i polaznici prve škole za crkvene glazbenike koja je takav jedinstveni projekt u Hrvatskoj. Nastupili su profesori Mario Perestegi, Mirta Kudrna i Elizabeta Zalović te studenti Maja Nedić (župa sv. Petra, Zagreb), Drago Soldo (Izbičina, Široki Brijeg), Lovro Serdarević i Karlo Kvesić (župa sv. Stjepana Prvomučenika, Botinec, Zagreb), Ernest Brus (župa Duha Svetoga, Požega) i Luka Kotlar (zadarska župa Belafuža, sjemeništarac). Na kraju koncerta uručene su im potvrdnice za sudjelovanje u školi. Nitko od tih polaznika ne polazi glazbenu školu, osim Solde, svi su samouki i aktivni u svojim župama, no tijekom škole primili su teorijska i praktična znanja da su mogli sami izvesti skladbe na iznimnim zadarskim Eisenbarthovim orguljama. Saznanja će im pomoći u budućem radu kako bi se obogatio glazbeni život u župama na veću slavu Božju. „Koncert je odraz požrtvovnosti, rada, velike ljubavi i vjere. Pokazali su iznimnu razinu muziciranja. Pratili su na nedjeljnoj misi i Katedralni zbor sv. Stošije. U školi je naglašen i kršćanski duh zajedništva. Najprije smo pozvani svjedočiti svoju vjeru, a onda muzicirati. To je bit crkvenog glazbenika. Crkveni glazbenik mora živjeti glazbu, ali i živjeti vjeru i na taj način je odražavati na muziciranje“ rekao je Žan Morović, domaćin škole i regens chori zadarske katedrale, istaknuvši da je škola odjeknula i u akademskoj javnosti i nastojat će se da postane tradicionalna. Ideja je da se dogodine koncert održi na više lokacija u zadarskim crkvama, a zanimanje za budućim sudjelovanjem izrazili su predavači, istaknuti hrvatski orguljaš prof.Mario Penzar i Perucki koji bi održali master classove za profilirane orguljaše. „Školu ćemo proširiti, da ne bude samo za orguljaše nego za sve crkvene glazbenike. Predavanja iz dirigiranja, pjevanja, rada sa zborom. Htjeli bismo da to bude velika ljetna specijalistička škola baš za crkvene glazbenike. Od onih koji tek počinju, do završenih glazbenika koji primaju nova saznanja i trendove“ rekao je Morović. Prof. Perestegi je u katedrali sv. Stošije osobito zahvalio zadarskom nadbiskupu Želimiru Puljiću na iznimnoj podršci da se škola održi, poželjevši daljnju uspješnu suradnju koja će potvrditi Zadar kao grad orgulja. Čestitao je mladim polaznicima na odvažnosti da postanu crkveni glazbenici koji će vršiti dužnost na koru, pred zborom ili za orguljama: sve s višim ciljem, uzdići duše k Bogu i pomoći približiti dušu Bogu, glazbom i muziciranjem usmjeravajući ljude tijekom liturgijskog slavlja, klanjanja i koncerta u crkvi. Perestegi je u predavanjima prikazao razvoj orguljaške literature i presjek svjetske orguljaške glazbe, od gregorijanskog korala, prvih skladbi zapisanih u kodeksima do današnjih dana. Drugi dio izlaganja odnosio se na povijesni razvoj orgulja – organografiju, prikaz različltih orguljaških škola – kakvi su njemački, talijanski, engleski, francuski tipovi orgulja. Svaka država ima svoj tip instrumenta. „Došli smo do niova da su studenti dobili dispoziciju, popis registara različlitih orgulja pa su sami analizirali i pokušali zaključiti kojem podneblju pripada instrument. Došli su s predznanjem koje nije sustavno u radu s profesorima za orguljama. U svojim župama prate pučko pjevanje, jednostavnije pjesme. Sad su prvi put ušli u umjetničku  interpretaciju orguljaške literature“ rekao je Perestegi. Dogodine mu je želja predstaviti kompletan pregled hrvatske orguljaške glazbe. „Imamo sreću da u Hrvatskoj imamo veliki broj starih povijesnih instrumenata, jer ih nismo uništili nakon Drugog svjetskog rata, kad su svi težili prema novome. U Njemačkoj, Francuskoj, Španjolskoj su izbacivali stare instrumente jer je bilo moderno imati novo, pa su sad ostali bez starih, povijesnih instrumenata. U Hrvatskoj imamo vrijedne stare instrumente, poput orgulja u zadarskoj crkvi sv. Mihovila. Mi u svom siromaštvu nismo imali mogućnost mijenjati instrumente, ostali smo s velikom baštinom povijesnih instrumenata s kojima se sad možemo hvaliti jer ih mnogi drugi nemaju, svojom bedastoćom su ih izbacili vani“ rekao je Perestegi. U Hrvatskoj su najstarije orgulje u Lepoglavi iz 15. st. Prof. Elizabeta Zalović je rekla kako na zagrebačkom Institutu za crkvenu glazbu susreću glazbenike koji imaju puno pitanja i problema na koja teško pronalaze odgovore. „Suočavaju se s pitanjima prepušteni sami sebi, vlastitoj naobrazbi, vlastitoj potrazi za notama, vlastitom učenju. Inicijativa zadarske škole pokazala se uspješnom. U sklopu škole pronašli su pitanja koja se tiču liturgike. Pomogli smo ljudima koji su aktivni u župama, crkveni su orguljaši, a imaju pitanja o orguljaškoj literaturi, načinu na koji se registriraju neke stvari, kako liturgijske i skladbe iz pojedinog razdovlja i za koncert trebaju zvučati, kako najučinkovitije vježbati. To su amateri koji su sve učili samostalno, nemaju glazbene naobrazbe. Takve ljude želimo ohrabriti i njima pomoći. U Hrvatskoj oscilira znanje i dob orguljaša. Djeluje široki spektar ljudi, a sve ih povezuje ljubav prema crkvenoj glazbi. Mi želimo i možemo pridonijeti na umjetnički način, da euharistija i cijeli život Crkve bude prožet glazbom. Mislim da je to najljepše što mi gazbenici možemo ponuditi“ istaknula je prof. Elizabeta Zalović.

Ines Grbić