„Osjećamo kao da sve više vlada nevjera i ravnodušnost, kao da zlo pobjeđuje dobro. I stječe se dojam kao da buka iz Babilona nadjačava molitveni duh Jeruzalema pa želi ušutkati Božju Riječ ili je ukloniti iz domova, gradova, škola i institucija“ rekao je zadarski nadbiskup Želimir Puljić na susretu svećenika, redovništva, vjeroučitelja i kateheta laika koji su se u velikom broju u srijedu 7. rujna okupili na 35. katehetskom danu Zadarske nadbiskupije u župi Uznesenja BDM na Belafuži u Zadru. Župna zajednica i kateheza u svjetlu nove evangelizacije bila je tema susreta započetog Službom riječi koju je u župnoj crkvi predvodio nadbiskup, kojom prigodom je uručio trajne i jednogodišnje mandate nekolicini vjeroučitelja. Teme radionica sudionika Katahetskog dana bile su mogućnost kateheze odraslih, prvopričesnička, potvrđenička i kateheza mladih i studenata, a kod kateheze odraslih liturgijska, biblijska, obiteljska i karitativna zajednica. Troplet župna zajednica, kateheza i nova evangelizacija veze se našim rukama i umom. Ali nadasve, to se zbiva Božjom snagom i njegovim nadahnućem, rekao je mons. Puljić podsjetivši na riječi pape Benedikta XVI. kako naše vrijeme proživljava pustinju Božje tame i prazninu duše. „Zato se Crkva mora iznova, poput prvih apostola, uputiti ulicama svijeta kako bi ljude dovela k izvoru života i upoznala ih s Božjim Sinom koji nam kao prijatelj dariva život u punini. Stil nove evangelizacije obuhvaća misao i akciju, ponašanje i javno svjedočenje, nutarnji život zajednica i misijski polet, predanje i služenje. To je stil koji je nosio apostole dok su propovijedali“ istaknuo je nadbiskup dodavši da zadatak navještanja nije ograničen na ‘izabrane’ i rezerviran za pojedince, nego je dar svakom kršćaninu laiku koji s povjerenjem odgovara na poziv vjere.
Tragom Pavlovog poticaja Timoteju da bude uzor u vjeri, nadbiskup je potaknuo svećenike na vjernost obećanjima. „Pavao misli i na vjeroučitelje, te suvremene Timoteje kojima poručuje da ostanu vjerni Bogu, Kristu, crkvenom nauku. Neka se posvete čitanju vjerske literature i proučavanju Svetog Pisma. Kako će učitelji i roditelji druge poučavati o Božjoj Riječi, ako je oni trajno ne proučavaju“ upozorio je mons. Puljić, istaknuvši da je čitav život nastojanje, zalaganje, borba, pokušaji. „Uzalud nam riječi i djela, učenost i napredak, ako ne ustrajemo. Sve će biti uzaludno ako ne ustrajemo. Lijepo je osjetiti gorljivog apostola koji propovijeda neustrašivo i smjelo, bez straha od ljudi. Ali, i bez želje za sviđanjem ljudima. Dirljivo je vidjeti s kako velikom brigom i ljubavlju pazi na povjereno mu stado. To je za nas osobito poticajno jer smo svetim redom, dekretom ili mandatom pozvani biti uzori, svjedočiti i naviještati“ rekao je mons. Puljić. Nadbiskup je podsjetio da je termin nove evangelizacije uveo bl. Ivan Pavao II. 1979. g. kad je prvi put kao papa došao u rodnu Poljsku te četiri godine kasnije u prigodi susreta s biskupima Latinske Amerike. Radni dokument smjernica za sljedeću sinodu biskupa, koja nosi naslov ‘Nova evangelizacija za prijenos kršćanske vjere’, opisuje taj pojam, prema čemu nova evangelizacija nije ponavljanje prve, nego hrabrost stvarati nove putove pred novim promjenama koje su se zbile. „Pred novim izazovima Crkva se ne predaje i ne zatvara u sebe, nego traži nove putove i načine kako progovoriti današnjem svijetu. Zato je nova evangelizacija odvažnost i sposobnost kršćana čitati i odgonetavati nove scenarije kao mjesta i prostore za navještaj evanđelja. O njima je govorio Ivan Pavao II. u enciklici ‘Redemptoris missio’ kada je kulturu, politiku, ekonomiju, obavijesna sredstva, znanost i tehnologiju nazvao suvremenim areopazima“ rekao je mons. Puljić istaknuvši da kršćani moraju imati hrabrosti ući na pozornicu suvremenih areopaga, uzeti riječ i dati svoje svjedočanstvo. Riječ Božja treba se uputiti ulicama svijeta kako bi se susrela s ljudima koji traže istinu, pravdu i mir. „To je kršćanska martyria koja se ne boji konfrontirati s agresivnim ateizmom ni sa zavodljivim sekularizmom. Jedno i drugo imaju cilj ukloniti Boga iz života ljudi. Isusova odredba apostolima da idu u svijet i navijeste evanđelje svakom stvorenju pokretačka je snaga i nadahnuće nove evangelizacije koja je prožeta proročkim duhom evanđelja. Ona je sinonim za misijsko poslanje Crkve koja mora i danas ostvariti taj prijenos i navještaj evanđelja“ rekao je nadbiskup, istaknuvši da evanđelje nije samo riječ ili nauka, samo sustav vjerovanja, propisa i morala. „Ono je i mnogo više. Ono je susret s osobom Isusa Krista. Kako piše Benedikt XVI., na početku kršćanstva nije bila neka etička ili idejna odluka. Bio je događaj i susret s Osobom koja je sve usmjerila. Zato je skoro nemoguće prenijeti evanđelje ako prije toga nismo susreli Isusa, ako nismo bili s njime. Samo ono ‘biti s njime’ daje nam snagu, poticaj i nadahnuće pričati o njemu i podijeliti s drugima sve lijepo i dobro što smo s njime doživjeli. Poput učenika iz Emausa kojima je srce gorjelo dok su putem razgovarali s njime“ poručio je mons. Puljić, zaključivši da kateheza i nova evangelizacija mogu postati istinskim odgojnim procesom samo ako postoji župna zajednica u kojoj kršćani, nošeni otajstvom Krista Uskrsloga, radosno pružaju odgovore svima koji ih zapitaju za razloge nade u njima.
Zaključno je nadbiskup Puljić rekao kako sudionici tog susreta mogu biti obogaćeni iskustvom zajedničkog hoda te osjetiti da sudjeluju u velikom otajstvu Crkve na putu otkrivanja istine. Potaknuo je prisutne da budu Božja ruka, pomoć i stave mu se na raspolaganje. „Gdje bismo poslali bogotražitelje? Poželio bih da ih pozovemo k sebi, u našu župu, da tako činimo i radimo da bogotražitelje možemo pozvati sebi te da oni mogu reći da su nešto iskusili“ rekao je mons. Puljić, ustvrdivši kako je nekad lakše besplodno ostati na mjestu na kojem već jesi, no čovjek treba ustati i ići naprijed.
Ines Grbić