Počela distribucija Katehetskog priručnika za NSHKM Zadar 2010.

p1012158Iz Nadbiskupskog ordinarijata zadarske nadbiskupije počela je distribucija 5000 tiskanih Katehetskih priručnika za voditelje pripremnih susreta za Nacionalni susret hrvatske katoličke mladeži u Zadru 2010. g. koji sadrži katehetsku građu po kojoj će se mladi pripremati za NSHKM. Strukturom na 88 stranica i tematskom podjelom u šest kateheza želi uputiti mlade na izvor istinske sreće i potpune radosti, na Isusa Krista, biti i ostati u njemu. Katehetski priručnik “Da radost vaša bude potpuna”, što je geslo NSHKM-a, poštom se šalje župnim uredima u Hrvatskoj, BiH i Srbiji, te poglavarima redovničkih zajednica. Novost tog priručnika spram dosadašnjih je to što se u svakom nalazi i CD na kojem su dodatni materijali za kateheze, radni listovi, prezentacije i glazba. “Ne zavodi nas naivno očekivanje da pred izazovima vremena može postojati neka magična formula. Neće nas spasiti formula, već Osoba i sigurnost koju nam ona ulijeva: ‘Ja sam s vama’. Metodologija i tehnike komunikacije su nam potrebne, ali ne i dovoljne. Zato smo pozvani stvarati prostor za djelovanje postojanim zazivanjem Duha Svetoga kroz cijelu katehetsku godinu te povećati obvezu pripreme za susret koristeći sva raspoloživa sredstva za uspješnu katehetsku komunikaciju” kaže don Gašpar Dodić, voditelj Katehetskog odbora u pripremi NSHKM-a Zadar 2010.

Kateheze pregledno i jasno izlažu teme koje skladno povezuju teološki, biblijski, liturgijski i antropološki sadržaj kao putokaz o smislu i radosti života te o životu kao pozivu. Zastupljena je kristocentrična i ekleziološka dimenzija, antropološki poticaj, inspiracija i pripovijedalački stil. Kateheze sadrže jednostavna pitanja čime mlade žele potaknuti na samosvješćivanje što je i cilj, učiniti ih protagonistima njihova sazrijevanja. “Ne želimo im dati gotove, pripravljene odgovore, niti im priložiti modele života da bi ih automatski prihvatili, nego im nudimo poticaje za razmišljanje da oni osobno otkriju svoj poziv i budu svjesni kakvi su, gdje se nalaze i dokle su sposobni stići. Katehezama im želimo pomoći da se suoče sa sobom, razmišljaju o onome što već čine i žive te o izborima koje će život tražiti da učine” kaže don Gašpar promatrajući to u svjetlu prispodobe o Trsu i lozi koja će se čitati u evanđelju na NSHKM-a u Zadru. U njoj Isus kazuje bit autentičnog kršćanskog života – ostati u Njemu. Naša zadaća loze je ostati u njegovoj ljubavi. Posljedice udaljenosti od trsa su osušenost, ne donosi se rod, sječe se i baca u oganj, ne služi ničemu. Ako se, pak, ostane u njemu, čovjek raste, sazrijeva, sposoban je donijeti plod, dobro vino, radost, novi život. No za rast je potrebno biti čišćen i zato treba imati hrabrosti činiti izbore. Isus opisuje svoje duboko i životno jedinstvo izraženo glagolom ‘ostati’ – s učenicima i Crkvom. Isusova pouka ostati i rasti u zajedništvu s njim i međusobno obnovila je i ohrabrila učenike.

Zadarski nadbiskup Ivan Prenđa i don Gašpar izražavaju radost što mladima u domovini i svijetu nude tu katehetsku zbirku čiji je izbor tema sadržajno i programski odredio o. Jozo Milanović, a operativno je realizirala i tehnički koordinarala Martina Maričić, tajnica zadarskog Ureda za mlade. Kateheze je napisalo 12 vjeroučitelja zadarske nadbiskupije. Katehetsku cjelinu Radost izabranja: Ankica Šango i Tomislav Paleka; Radost dozrijevanja: Ružica Anušić i Ivica Kero; Radost plodonosna: s. Rita Maržić i Marija Klanac-Jozić; Radost žrtvena: fra Kristijan Kuhar, Sandra Čulina i Martina Maričić; Radost uskrsna: Martina Maričić i Marija Lukšić te Slaviti radost potpunu i živjeti radost potpunu: s. Danijela Kovačević i Jelena Mičić. Tematske jedinice su zamišljene kao osobno i razmišljanje u grupi. Priručnik je vrsta osobnog dnevnika kroz koji se svaki mladi čovjek suočava sa sobom te kateheze daju prostora promišljanju i izazovima za stvaranje odluka i izbora. Mons. Prenđa i don Gašpar autorima kateheza izražavaju priznanje i zahvalnost za spremnost i veliki trud koji su u proljeće i ljeto, usprkos obiteljskim i obvezama u školi, uložili u sastavljanju kateheza. To su činili s radošću i zadovoljstvom. Zahvalni su Gospodinu za milosti koje nam i po tom djelu želi ponuditi na putu vjere do susreta u Zadru. U polazištu i kriterijima za izradu kateheza mislilo se na stvarno stanje mladih. “U njima je još uvijek živa želja za evangelizacijskom katehezom koju treba razbuditi, kako bi za neke bila učvršćenje vjere koju svjedoče; za one koji su u sumnji i ‘daleki’ bit će putokaz tumačenja i savjeta; za neke će biti navještaj spasenja i milosti kako autentičnije živjeti radosti i žalosti života i pomoći da postanu sposobni dati svjedočanstvo drugima” kaže don Gašpar ističući cilj kateheza: otkriti značenje i važnost biti i ostati u Kristu za smisleno, plodonosno i radosno življenje koje se ostvaruje kroz dosljednije življenje osobne vjere.

Građa kateheza obrađena i sažeta u katehetskim jedinicama oblikuje sadržaj s bitnim biblijskim, teološkim i odgojno-vjerskim naglaskom i porukom. Kateheze čine skladnu i jedinstvenu sadržajnu cjelinu čija se poruka prenosi stupnjevito, slijedom liturgijske godine, vodeći se povezanošću rasta i sazrijevanja loze na Trsu, kao postupan i stalan rast čovjeka u vjeri koji se mijenja no u sebi sadrži životnu nit s Bogom od početka svog postojanja do zrelosti i potpunog ostvarenja. Stoga je preporukama katehistima da s mladima pripremaju kateheze po sljedećem rasporedu: Radost izabranja u listopadu 2009, dozrijevanja u studenom, Radost plodonosna u Došašću i Božiću, Radost žrtvena u korizmi 2010, radost uskrsna u Vazmu, katehezu u autobusu pri dolasku na susret u Zadru a Živjeti radost potpunu u odlasku sa susreta. Tih šest jedinica se dopunjuju i upućuju jedna na drugu, a ključna riječ svakog naslova ‘radost’ prati geslo susreta ‘Da radost vaša bude potpuna!’. Grafički su lijepo uređene, svaka je označena drugom bojom i obogaćena slikama, crtežima i fotografijama koji povezuju sadržaj s realnošću mladih kao slikoviti govor koji pospješuje dijalog, meditaciju te osobno i grupno promišljanje. Svaka kateheza slijedi isti metodološki postupak: konkretne metodičke upute za rad i razradu teme od individualnog do grupnog oblika rada te različitih metodičkih pristupa do didaktičkih sredstava. Na početku svake kateheze je mjesto ‘izvan teksta’ u kojem su istaknuti ciljevi, metodički pristupi s didaktičkim materijalima i tehničkim pomagalima u katehetskoj komunikaciji. Na završetku teme je popis literature koji može pomoći produbljivanju sadržaja. Struktura katehetske jedinice je molitveni početak, uvod u temu ili motivacija, razrada teme ili poučni dio, aktualizacija ili katehetske zadaće i molitveni završetak. “To su kateheze vjere koje mladima žele otvoriti mogućnost osobnog susreta s Kristom i voditi ih do zrele vjere u ozračju zajedništva, gdje svatko može razviti vlastiti identitet te otkriti i slijediti vlastiti poziv, ostvariti svoje odluke i izbore u svjetlu i kontekstu prispodobe o Trsu i lozi” zaključuje don Gašpar Dodić.

Ines Grbić