DAN SJEĆANJA, Škabrnja, 18. studenoga 2010.

DAN SJEĆANJA, Škabrnja, 18. studenoga 2010.,

Nadbiskupova homilija na euharistijskom slavlju

(Čitanja: Dj 28, 11-16; 30-31; Mt 14, 23-33)

1. Mjesec listopada i studeni 1991. ne možemo i ne smijemo zaboraviti. To su dani teških stradanja diljem Hrvatske. Žitelji Zadra, Škabrnje i drugih mjesta ove nadbiskupije strepili su u tami skloništa i podruma, prisiljeni na oprezni hod od portuna do portuna. Jer, nije se znalo odakle će granata grunuti: iz zraka, s mora, iz vojarne Zemunika ili sa Šepurine. Tko pročita kroniku iz toga vremena od prije 19 godina, vidjet će kako je strašno bilo razaranje i kuća i spomenika dok su granate padale na Bokanjac, Bibinje, Ploče, Dračevac, na Paški most, Crno i Gaženicu, Zemunik i Briševo, Poličnik i Sukošan, Galovac, Škabrnju, Murvicu i Posedarje, Starigrad, Pridragu i Nadin. Dežura se i sluša radijska izvješća, diskutira se i moli. Skloništa su postala male kapele gdje se krunicom vapije Gospi, a i zapjeva koja pobožna ili rodoljubna. Svi smo u molitvi i trpljenju bili skupa s Marijom majkom Isusovom i našim zadarskim zaštitnicima koji nam ulijevali zraku nade i svjetlost. Kako bi se izdržalo i obranilo grad do udara Oluje i sunca slobode.

Toga se, evo, danas sjećamo s pijetetom i zahvalnošću.

Naša stradanja, žrtve i boli donosimo ovdje na oltar gdje se prinosi žrtva Novoga zavjeta.  A sveta misa koju slavimo najviši je žrtveni dar zahvalnosti. Ona ima svoj uhodani protokol. Započinje znakom Oca i Sina i Duha Svetoga, pokajničkim činom i zbornom molitvom kojom Bogu upravljamo naše želje i zahvale. Mi dakle Bogu gov­orimo, a on sluša. Nakon toga Bog gov­ori nama po tekstovima Sv. Pisma, a mi pozorno slušamo.

2. Liturgijski kalendar danas predviđa spomendan posvete bazilika sv. Petra i Pavla. Ovaj nas spomendan vodi u duhu do Vječnoga grada gdje su poginuli apostolski prvaci, a nad njihovim grobovima nikle veličanstvene bazilike, na Vatikanskom brežuljku i na Via Appia izvan zidina.  Matej donosi zgodu o lađi u kojoj su bili apostoli na Tiberijadskom jezeru koju valovi nemilosrdno šibaju. Apostoli su u strahu kako doći do obale. A onda o četvrtoj noćnoj straži, a to bi bilo oko tri po ponoći, Isus se po valovima primiče i veli im: Ja sam, ne bojte se! Apostoli sumnjaju iako ga prepoznaju. Zbog toga Petar veli: ‘Ako si ti Gospodine, zapovjedi mi da dođem k tebi po vodi’. I poče hodati po valovima. Ali, zbog vjetra koji je sve više puhao, poboja se, posumnja i počne tonuti. A kad mu je voda stigla do grla, zavapi ‘Gospodine, spasi me!’ U velikim neprilikama obično velimo: ‘Voda mi je došla do grla!’ Time zapravo kažemo kako su poteškoće tolike da nam prijeti opasnost od gušenja. Voda je simbol neukro­tive snage pa se čovjek pred njezinim opasnosti­ma osjeća ugroženim. Zato pomorcima uvijek želimo ‘mirno more’. U tom kontekstu lako je razumjeti i strah koji su proživljavali Petar i apostoli na Genezaretskom jezeru.

Istina, čovjek često misli na Boga samo kad se dogodi nešto što ga izlaže opasnostima života: morski valovi, oluja i grmljavina, potresi i ratovi. To su, međutim, oblici poganskog vjerovanja jer su rezultat straha. Kršćanstvo nije religija straha, nego slobode i ljubavi, nade i povjerenja. Zato nije dobro govoriti djeci kad grmi ili nevrijeme vlada da se ‘dragi Bog ljuti’. Ili pak potres i druge elementarne nepogode tumačiti kao ‘Božju kaznu’. Jer, kršćanski Bog nije Bog straha, niti Bog osvete. Ne, on je Bog dobrote, blagosti i ljubavi. Petar, koji je iskreno volio Isusa, prošao je tu školu vjere. U njoj je rastao i sazrijevao, pa je od sumnjivca postao stijena na kojoj je Gospodin sagradio Crkvu svoju. Na kraju nije dopustio da ga ikakav strah rastavi od Krista. Neustrašivo je podnio i mučeničku smrt na Vatikanskom brežuljku gdje je sagrađena veličanstvena bazilika koje spomen danas obilježavamo. Petar je slika svih nas. Kad smo u nevolji, lako se pokolebamo. Dolaze i na nas različiti udarci života kao i ona oluja na apostole na Genezaretskom jeze­ru. Iako Isusa ne možemo sresti, kao Petar na valovima našega života, ipak u vjeri znamo da je on tu, kraj nas; u našoj blizini. To nas tješi i snagu nam daje. 

3. Pripovijeda se kako je neki Josip Harrus 14. kolovoza 1958. u zračnoj luci u New Yorku čekao zrakoplov iz Amsterdama. S buketom ruža je došao pred majku koja je putovala s drugih 99 putnika. Pogledava na sat, ali zrakoplova nema. Nitko i ne sluti kako zapravo i ne će dočekati svoje jer zrakoplov se srušio blizu Irske. Nitko od putnik nije preživio. Josipa je strašno pogodila vijest. Ali, nije pao u očaj. Nije izgubio pouzdanje u Boga. Vraćajući se kući, svratio je u obližnju crkvu pomoliti se za svoju poginulu majku. A buket ruža, koji joj je bio namijenio, položio je pred kip nebeske majke Marije. Nakon molitve otišao je utješen. Ni u najtežem trenutku nije dopustio da ga svlada očaj, nego je i kroz tu oluju života prošao s vjerom u Boga koji svoje ne zaboravlja.

Maloprije smo čitali odlomak iz Matejevog evanđelja u kojem Isus nakon čudesnog umnoženja kruha, prisili učenike da uđu u lađu i da se prebace prijeko. Nije li to slika onoga, što u nama treba izvesti euharistija? Ona nas čuva ovdje i vodi prijeko, u onostranost, s onu stranu prostora i vremena. A lađa? To je Crkva Božja na uzburkanom moru povijesti! Kad lađa na moru bijaše šibana valovima… dođe on k njima hodeći po moru. On svojih ne ostavlja. Prati ih izbliza. Ljudima je bliži od njih samih, rekao bi sv. Augustin. Ne gubimo se, dakle, na vjetrometini be­spuća; nego krenimo njemu u susret! Tko ima snažnu vjeru, kadar je sve pobijediti: i morske valove očaja i tuge, kao i napasti zavođenja i grijeha. Jer, zna da je Božja ruka uz njega, kao što je i Isusova bila uz Petra. Zna da se bez te ruke tone, a s njom nadvladavaju svi valovi i oluje života.

Mons. Želimir Puljić,
nadbiskup zadarski