47. SVEĆENIČKA SKUPŠTINA: GOVOR mons. Ž. PULJIĆA O KULTURI I EUROPSKOJ GODINI KULTURNE BAŠTINE

ODLUKA  EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA EU (17. 05. 2017. (EU-2017/864)

o Europskoj godini kulturne baštine (2018.)

http://www.min-kulture.hr/userdocsimages/Bastina/eu%20godina/CELEX_32017D0864_HR_TXT.pdf

  1. Ideali, načela i vrijednosti ugrađeni u kulturnu baštinu Europe, a u preambuli Ugovora o Europskoj uniji (UEU) navodi da su potpisnici „nadahnuti kulturnim, vjerskim i humani­stičkim nasljeđem Europe”.
  2. Kulturnu baštinu treba smatrati zajedničkim resursom i zajedničkim dobrom koje se čuva za buduće naraštaje. Stoga je briga za kulturnu baštinu zajednička odgovornost svih dionika. (4)
  3. Kulturna baština od velike je važnosti za europsko društvo s kulturnog, okolišnog, društvenog i gospodarskog gledišta, pa je upravljanje kulturnom baštinom strateški izbor za 21. stoljeće. (5)
  4. Kulturna baština nastajala je stoljećima interakcijom između kulturnih izričaja raznih civilizacija koje su naseljavale Europu. (8)
  5. S obzirom da su ciljevi Odluke potaknuti razmjenu i vrednovanje kulturne baštine Europe, podići svijest o zajedničkoj povijesti i vrijednostima te osnažiti osjećaj pripadanja zajedničkom europskom prostoru.. (25)

donosi se odluka:

Godina 2018. proglašava se „Europskom godinom kulturne baštine” s ciljem „promicanja kulturne baštine kao izvora nadahnuća za suvremeno stvaralaštvo, obogaćivanje i interakciju, te podizanje svijesti o važnosti europske kulturne baštine kroz programe obrazovanja i cjeloživotnog učenja, s usmjerenjem na djecu, mlade i sve do kojih se može doprijeti.

Strasbourg, 17. svibnja 2017.

Za EU Parlament: Predsjednik  A. Tajani

Za Vijeće EU: Predsjednik  C. Abela

***

Razmišljanje o kulturi započinju od čovjeka

1. Odluka europskog parlamenta 2018. godinu proglasiti „Europskom godinom kulturne baštine“ dobra je prigoda razmisliti o čovjeku kao „stvaratelju kulture“. U tomu nam mogu pomoći dvojica velikih papa, Ivan Pavao II. i Benedikt XVI. Poslužit ću se ovdje riječima Ivana Pavla II. koji je tijekom svoga dugogodišnjega pontifikata imao dosta homilija, predavanja i drugih tekstova u kojima je obrađivao odnos čovjeka i kulture. U tom vidu on postavlja pitanje „čime se može odrediti i kojom mjerom izmjeriti čovjeka? Jesu li fizičke sile, osjećaji, inteligencija ti koji ga određuju? Na Sveučilištu (13. 06. 1979.) u Poljskoj odgovorio: „Čovjeka treba mjeriti središnjom mjerom svijesti i savjesti“. Takvim opisom i definicijom Ivan Pavao II. distancira se od svih ideologija koje svoja razmišljanja o čovjeku započinju od slika stvorenih putem socijalnih, povijesnih, kulturnih, materijalnih ili političkih uvjetovanosti..

Povezano s time on navodi i „bitne dimenzije kulture“, pa veli da je „čovjek jedini ontološki subjekt kulture, a i njezin jedini objekt i svrha. Jer, kultura je ono po čemu čovjek kao čovjek postaje višim čovjekom“. On je, dakle, subjekt kulture, ali ne samo kao obični proizvođač ili potrošač. On je mjera, svrha i forma kulture. A kultura je specifičan način ljudskog bitka i postojanja. U tom vidu dvije su bitne dimenzije kulture: sloboda i cjelovitost. „Autentična kultura (duha) jest kultura slobode koja izvire iz dubina duha, iz bistrine uma i iz nesebične ljubavi, te izvan slobode ne može biti ni kulture“, tvrdi Ivan Pavao II. Druga dimenzija i uvjet razvoja ispravne kulture jest njezina cjelovitost u kojoj se gleda na čovjeka u svim njegovim sposobnostima i izražajnostima: na području duha i tije1a, na polju ljudskoga i božanskoga. Jer, kultura nije niti sam duh, niti samo tijelo; a ni sama individualnost, kao niti sama socijalnost“. Cjelovitost stoga vapi za transcendencijom jer u čovjeku „drijema izvanpovijesni elemenat koji je izvorom njegove ljudskosti“.

2. Znamo kako je stoljećima religiozna dimenzija bila opisivana „nezrelim stanjem ljudskoga duha“, ili „predznanstvenim mentalitetom“, da bi u ozračju „znanstvenog ateizma“ bila proglašena „opijumom naroda“ (Marx) i „opsesivnom neurozom“ (Freud). Borba za emancipaciju čovjeka od religiozne dimenzije rodila je totalitarne ideološke, ekonomske i političke sustave u kojima se čovjek utopio ili „postao dijelom materije ili anonimnim građaninom ovozemaljskog grada“. Stoga je Ivan Pavao II. smatrao da je obrana religiozne dimenzije zapravo obrana slobode i savjesti, a „religija matrica autentične kulture“. Povreda pak „ljudske savjesti i otvorenosti transcendenciji, najveći je zločin kojim se može uprljati neki ideološki sustav“, pisao je Ivan Pavao II. U tom vidu on je predviđao kako će se „obnova kulture dogoditi samo kad se znanstvena misao i snaga vjere udruže u traženju istine koju je Bog objavio čovjeku“. Kršćanstvo zato predstavlja povijesnu mogućnost ostvarenja autentične kulture i od samih početaka kršćanstvo je prostor kulture.

Dvije su stvari koje je Ivan Pavao II. posebice isticao kao „sredstva u obnovi kulture“, a to je razum i znanost. Razum je zadnjih nekoliko stoljeća prikazivan kao „autonomna i samodostatna ljudska sposobnost“ kojom se opravdavalo „odvajanje od Boga i prekid s religioznim životnim dinamizmom. I došlo se do jednadžbe u kojoj se „religiju izjednačilo s iracionalnošću“, a nasuprot tomu isticalo se razum, znanost i znanstvena dostignuća. Danas smo, međutim, svjedoci kako povjerenje u razum opada zbog toga što je upravo ljudski razum „stvorio čudovišne grozote straha“, a društvo nošeno dostignućima tehnike i znanja nije postalo „zemaljskim rajem“ kako je obećavalo, već prostorom neizvjesnosti, nasilja i nepovjerenja. Zbog toga se Ivan Pavao II. nije umarao govoriti kako razum može doći do istine i ostvariti silan potencijal svojih mogućnosti samo uz „uvjet da prihvati zagrljaj s vjerom“ (Sveučilištu u Quebecku 9. rujna 1984).

3. Nepovjerenje prema razumu odrazilo se na područje znanosti. Jer, iako sve više postaje gospodarom prirode, postoji stvarna i vidljiva opasnost postati predmetom manipulacije i samouništenja. Stoga Ivan Pavao II. postavlja temeljno pitanje: „Postaje li čovjek kao čovjek, u sklopu napretka uistinu boljim, duhovno zrelijim, svjesnijim dostojanstva svoje ljudske naravi, odgovornijim i otvorenijim prema drugima, osobito prema onima koji su slabiji i potrebniji pomoći?!“ Odgovor na ovo pitanje obeshrabruje jer svjedoci smo teoretskih i praktičnih društvenih zahvata kojima se programatski „u ime čovjeka radi protiv čovjeka“, protiv njegove savjesti i slobode. I ne treba se onda čuditi što ljudi gube povjerenje u znanost i tehniku. „Gdje su danas svečani proglasi pozitivizma koji je obećavao neograničene prostore napretka i blagostanja? Gdje su iščezle nade čovjeka koji bi nakon Božje smrti vlastitim silama pobijedio zlo i druge nedaće“, pitao se Ivan Pavao II.

Tragični događaji strašnih ratova i sukoba koji su iskrvarili tlo Evrope; pojava totalitarnih i diktatorskih režima koji su zanijekali ili još niječu slobodu i druga temeljna ljudska prava; sumnje i rezerve u svezi s napretkom i progresom.., kao i fatalni epilog filozofsko-kulturnih strujanja i pokreta koji su se zatvorili transcendenciji. Sve to nije „oslobodilo evropskoga čovjeka, već ga je gurnulo u skepsu i relativizam, nihilizam i egzistencijalnu tjeskobu“. I dogodilo se da čovjek, tvorac napretka otkriva u tom gigantskom progresu izvor vlastite opasnosti, a u srcu znanosti i tehnike mogućnost samouništenja. U tom vidu sveti je Ivan Pavao neumorno ponavljao kako će se preobrazba čovjeka, znanosti i kulture dogoditi samo ako se udruže razum i vjera, znanost i etika. Nadati se kako će i Crkva u Europskoj godini kulturne baštine (2018.) moći ponuditi svoje silno blago baštinjeno i stvarano stoljećima, te pokazati put obnove kršćanske kulture koja se ima dogoditi kada „razum zagrli vjeru, a znanost krene u svoje znanstvene pustolovine pod ruku s etikom“, lijepo je i slikovito zborio Veliki Ivan Pavao II.

† Želimir Puljić, nadbiskup zadarski

Na skupštini svećenika Zadarske nadbiskupije,

  1. veljače 2018. godine