Koncert ‘Sonata religiosa’ u katedrali sv. Stošije u Zadru u četvrtak 8. travnja izveli su zagrebački violinist Martin Krpan za violinom i zadarski orguljaš Mihovil Buturić za orguljama.
Na repertoaru su bila dva djela baroknih skladatelja, Johanna Sebastiana Bacha – Fuga za violinu i basso continuo u g –molu, BWV 1026 i Arcangela Corellija – Sonata za violinu i basso continuo u B-duru, op. 5, br. 2.
Krpan i Buturić izveli su i pet kompozicija hrvatskih skladatelja iz razdoblja prijelaza 19. u 20. st.: ‘Meditacija’ Ante Knešaureka i ‘Dvoh watt’ Josipa Prajza, koje su nastale upravo na poticaj Buturića i Krpana te su njima dvojici te skladbe i posvećene, na čemu su im izvođači zahvalni. ‘Meditacija’ je ujedno bila praizvedba na tom koncertu u katedrali sv. Stošije.
Ostalo su antologijska djela za violinu i orgulje, što je sastav koji je zapravo jako rijedak. To su skladbe Marka Ruždjaka – Risposte, Tomislava Uhlika – Balada, Josipa Štolcera Slavenskog – Sonata religiosa, po kojoj je koncert i dobio ime i najveće je djelo na repertoaru te skladba Largo, Con fuoco, Mariana Sawe.
Izvedena djela na koncertu odražavaju zanimanje Krpana i Buturića za baroknu glazbu i modernu glazbu hrvatskih umjetnika. „To nije baš specifičan program za uobičajene orguljaške koncerte, jer mi inače sviramo romantizam gdje se orgulje i violina možda najviše uklapaju. U modernoj glazbi orgulje malo izlaze iz okvira u kojemu se inače koriste, no u tim modernim djelima orgulje se pokazuju u punom sjaju“ rekao je Buturić, koji već deset godina održava koncerte u katedrali sv. Stošije.
„Zadarska katedrala zaista se može dičiti sa svojim orguljama jer su izvrstan instrument. To su treće najveće orgulje u Hrvatskoj. Tu se osjećam kao doma jer sam često imao priliku i čast vježbati u katedrali sv. Stošije za tim orguljama, zahvaljujući podršci don Josipa Radojice Pinčića, katedralnog župnika. Privilegija je i čast da skoro uvijek sviram u crkvi gdje se osjećam kao doma. Taj prostor daje toplinu i ugođaj koji publika može osjetiti“ rekao je Buturić.
Krpan je kao izvođač prvi put nastupio u katedrali sv. Stošije. „Mislim da se u klasičnoj glazbi gubi granica između sakralne i nesakralne umjetnosti. Čak i za djela koja nisu sakralna često postoje religiozna nadahnuća, što je vidljivo i u Bachovoj Fugi koja je kontrapunktsko svjetovno djelo, no slušatelj će odmah prepoznati da se radi o religijskom sadržaju. Jako mi je drago da sam u katedrali s Buturićem, mi smo jako dobri prijatelji. Zajedno smo studirali na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, on me pozvao svirati u svoj Ansambl Sorgo kojega čini pet glazbenika koji izvode baroknu i modernu glazbu. Ambijent katedrale sv. Stošije je prekrasan. Za mene, orgulje u katedrali u Zadru najbolje su orgulje na kojima smo dosada imali priliku svirati. Glazbeni program time dobiva dodatni sjaj“ rekao je Krpan, violinist Zagrebačkog kvarteta od 2018. g. s kojim redovito nastupa. S kvartetom je snimio i nosač zvuka sa skladbama hrvatskih skladatelja.
Koncert u katedrali je dio Koncertne sezone 2020./2021. u organizaciji Koncertnog ureda Zadar. Sezona je počela u listopadu u zadarskoj crkvi sv. Krševana. „Time smo se prisjetili i simbolike za naše vrijeme, jer je oltar u crkvi sv. Krševana izgrađen 1701. g., u doba kada je Zadrom harala kuga. Ali, unatoč kugi, ljudi su i dalje živjeli, umjetnost je i dalje nastajala. Tako će biti i u ovom vremenu. To je pokazatelj da je i u ono vrijeme bilo teško, ali umjetnost je trajala i ljudi su nastavili živjeti. To je dokaz da je život pobijedio, da je umjetnost pobijedila. To je poruka koju trebamo danas čuti“ poručila je Melita Ivković, ravnateljica Koncertnog ureda Zadar.
„Unatoč teškim vremenima, uspijevamo sačuvati publiku. Treba puno energije u ova krizna vremena, prijaviti se za dolazak, upisati, staviti masku. Ljudi stoga koncerte doživljavaju na posebno duhovan način kada dođu i konačno uživaju u glazbi. Sreća je da mi kao Koncertni ured Zadar možemo djelovati kao platforma za razvoj i podršku mladim glazbenicima koji nakon diplome, nakon velikog odricanja i samoprijegora, imaju priliku dobiti podršku za svoj rad. Krpan i Buturić mladi su po godinama, ali svojom karijerom već su respektabilni. Krpan je s nepune 23 godine zasjeo na mjesto prve violine Zagrebačkog kvarteta koji je slavio sto godina postojanja, to je naš najstariji hrvatski komorni ansambl. Zadranin Buturić je skroman, ali u uspjesima se pročuo izvan Hrvatske. Trenutno studira na Umjetničkoj akademiji u Grazu. Koncertnom uredu Zadar jedan je od strateških ciljeva podržavati mlade glazbenike i biti im platforma za njihov rad i razvoj“ poručila je Ivković, rekavši da Koncertni ured rado koristi zadarske sakralne prostore za održavanje koncerata „zato što su predivni, akustični i posebni svojom poviješću“ te zahvaljuje na suradnji Zadarskoj nadbiskupiji.
Koncertni ured Zadar organizira više glazbenih ciklusa: ciklus Zadarskog komornog orkestra, ciklus Bersa u kojemu se izvode djela velikog skladatelja Berse koji je dio života i mladost proveo u Zadru te ciklus mladih glazbenika u sklopu kojega je održan i koncert Sonata religiosa u katedrali sv. Stošije.
U svom bogatom glazbenom djelovanju, Buturić je dobitnik tri prve nagrade na državnim natjecanjima u organizaciji HDGPP-a (2015., 2017. i 2019.). Krpan je dobitnik niza domaćih i inozemnih nagrada na glazbenim natjecanjima i Dekanove nagrade. S violinistom Anđelkom Krpanom, Martin Krpan snimio je 2018. g. nosač zvuka za Croatia Records.
Ines Grbić