ZADAR: Nadbiskup Puljić: „Neka nam Gospodin bude pomoć u nevolji koju proživljavamo“

Zadarski nadbiskup Želimir Puljić predvodio je misno slavlje 4. korizmene nedjelje 22. ožujka u kapeli sv. Marka i zadarskih zaštitnika u Nadbiskupskom domu u Zadru. Izrazio je duhovnu blizinu i suosjećanje s narodom i pastirima u Zagrebačkoj nadbiskupiji koji su doživjeli stradanje od potresa poželjevši Božju utjehu i osnaženje pogođenima tom tragedijom.

Na prvi nedjeljni dan kada svećenici nisu slavili misu s narodom prema odredbama HBK, mons. Puljić je rekao: „Današnji dan je znakovit za naš narod i Crkvu. Ovaj dan nas je povezao u duhu i molitvi da i otajstvo presvete euharistije slavimo na poseban način. Da se vjernici u duhu povežu sa svećenicima koji misu služe, a misnici da se povežu s vjernicima s kojima su u sadašnjoj distanciranosti, ali u povezanosti jer slave otajstva vjere koja nisu privatna stvar nego zajednička stvar, a to je otajstvo Crkve“.

Na Dan Gospodnji kojega svećenici služe sami po crkvama, a narod putem medija prati što se u crkvama govori, nadbiskup je želio protumačiti navještaj Božje riječi iz Pavlove poslanice Efežanima. „Kad god misnik nastupi i pozdravlja narod, za vrijeme svakog euharistijskog slavlja, ovaj put će to biti pred praznom crkvom, pozdravlja ih riječima: „Milost Gospodina našega Isusa Krista, ljubav Boga Oca i zajedništvo Svetoga Duha“. Taj pozdrav uzet je iz Poslanice Efežanima koju je Pavao pisao u svojoj zreloj dobi. To je snažna homilija unutar pashalnog slavlja. Ona je osvjetljenje pashalnog slavlja kojega svaki put doživljavamo kad slavimo euharistiju“ rekao je mons. Puljić, istaknuvši da je stil te poslanice svečan, liturgijski i navjestiteljski, o Kristu kao počelu spasenja. „Pavao govori o njegovom gospodstvu nad svemirom. Zato je to poruka o Kristu Svevladaru, o Kristu koji nas je otkupio i spasio, o Kristu kojemu je sve podložno, o Kristu koji nastavlja živjeti u svojoj Crkvi koja je otajstvo njegovog produženog boravka na zemlji. Zapravo, to je poslanica o Crkvi i njenom otajstvu. Krist je Spasitelj svega čovječanstva i Glava Crkve. Kakva spoznaja, kakvo otajstvo, kakva milost, da mi kao jadni i bijedni ljudi možemo sudjelovati u tom velikom otajstvu“ naglasio je nadbiskup.

„Razmatranje o otajstvu Crkve Pavao otvara tim velebnim hvalospjevom kojim svećenici svaki put pozdravljaju vjernike za kojega neki kažu da je „svečani portal koji nas uvodi u tajnu otajstva Crkve“ s tri glavne teme o kojima govori poslanica: „Milost gospodina našega Isusa Krista, ljubav Boga Oca i zajedništvo Svetoga Duha bila uvijek s vama“.

„To je ljubav Boga koji nas je iz ljubavi stvorio, koji nas svojom ljubavlju prati i voli, čiju ljubav nikad do kraja nećemo otkriti. Milost Isusa Krista -mi smo zamilovani u Isusu Kristu. Zahvaljujući Isusu mi smo postali djeca Božja. Bog nas voli snagom Isusove muke i smrti kojom nas je spasio, koji nas je svojom krvlju otkupio i u kome imamo otkupljenje, otpuštenje prijestupa po bogatstvu njegove milosti. Pavao kao zaljubljenik Isusa pokušava i nama protumačiti i produbiti to veliko otajstvo. Zajedništvo Duha Svetoga stvara i ostvaruje Crkvu na ovome svijetu. To je Otajstvo koje Crkva ima obvezu proglasiti ljudima. Njeni navjestitelji su vjerni sljedbenici Isusa, zaljubljenici otajstva Crkve, istinski vjernici“ poručio je mons. Puljić. 

„Pavao stoga traži od Efežana neka odlože staroga, a ‘obuku novoga čovjeka’. Neka odlože poganski način života. Zaklinje ih u Gospodinu da ne „žive kao pogani u ispraznosti pameti njihove“, nego neka se otvore Duhu Svetome. Neka odlože laž jer ona je atentat na jedinstvo. Pavao osuđuje kradljivce i lijenčine. Kršćani moraju svojim rukama priskrbljivati potrebno za život, kao što je i on sam to činio kako ne bi pao na teret drugima. Sve konkretne stvari traži. Pavao ih moli neka budu Božji nasljedovatelji kao djeca ljubljena kako bi stekli Božje očinstvo te velikodušnošću i plemenitošću pridonijeli ugledu i jedinstvu Crkve. Euharistija je snažna veza toga jedinstva jer Crkva slavi euharistiju, a euharistija izgrađuje Crkvu. I na ovaj osobiti način koji nismo navikli, odvojeno od naroda. I danas euharistija vjernicima znači bitno, oni su povezani sa svećenicima, svećenici su povezani s njima, ali u epidemiji je jedini način bio da ne izlažemo vjernike ni svećenike opasnoj zarazi“ poručio je nadbiskup Puljić.

Podsjetio je kako Pavao poziva Efežane da se čuvaju grijeha a njeguju kreposti, da se ne plaše grijeh nazvati pravim imenom, jer po grijehu „nekoć su bili tama, a sada su milošću Božjom postali svjetlost koja ima svijetliti ljudima“. „Tu je razlika između onih koji vjeruju Isusu i koji žive po njegovom evanđelju. Takvi kršćani ne razlikuju se po pojavnosti nego oni su svjetlo u ovom svijetu, oni su svjedoci otajstva Isusovog koje živi u Crkvi i pozvani su biti svjetlo i svjedoci svjetla. Pavao se služi kontrastima tame i svjetlosti kako bi pokazao razliku između poganskog i kršćanskog života“ rekao je mons. Puljić.

Zaključno, „Pavao koristi pjesmu iz obreda krštenja i potiče nas koji smo zapali, poziva Efežane, a s njima i nas sve skupa: „Probudi se, ti što spavaš, ustani od mrtvih i Krist će ti zasvijetliti“, obasjati svojim svjetlom. Neka nam nedjelja bude svjetlo, osvjetljenje našeg života. Neka nam Gospodin koji je došao donijeti to svjetlo bude pomoć i u ovoj nevolji koju proživljavamo“ rekao je nadbiskup Puljić.

I.G.