Službu Muke Gospodnje na Veliki petak 25. ožujka u katedrali sv. Stošije u Zadru predvodio je zadarski nadbiskup Želimir Puljić. Za vrijeme obreda pjevana je Muka našeg Gospodina po Ivanu te su svećenici i puk počastili križ ljubljenjem i klanjanjem. Nakon obreda u katedrali, nadbiskup Puljić, svećenici i puk središtem grada išli su u procesiji s križem do crkve sv. Šime. Za vrijeme procesije puk je pjevao prijekore ‘Puče moj, što učinih tebi’.
„Na Veliki četvrtak smo zastali pred Isusovim pitanjem ‘Jeste li razumjeli što sam učinio?’. Čin pranja nogu apostoli nisu razumjeli. Kasnije će shvatiti poruku i značenje te geste i veličine čina euharistije kojim nas Bog hrani i ostaje s nama kroz sve dane. Na Veliki petak suočavamo se s pitanjem – Zašto sve to? ‘Puče moj, što učinih tebi’ – neka nas to pitanje i smrt Bogočovjeka Isusa Krista potaknu i pomognu nam osjetiti potrebu doći pred Isusa i priznati: I ja sam nedostojnim životom sudjelovao u tom procesu osude. Oprosti mi. Kajem se. Želim biti bolji“ potaknuo je mons. Puljić, istaknuvši da i početak obreda Velikog petka u tišini, bez zvona i orgulja, želi pokazati koliko je čovjek bez riječi.
„Kako se to moglo dogoditi, zašto? Stotine pitanja naviru i usuđujem se reći, ostajemo bez odgovora“ rekao je nadbiskup. Podsjetio je kako su se, osuđujući Isusa, ljudi bili radovali jer su ostvarili svoj cilj, „samo se priroda postidjela“. „I dok se zemlja tresla, a hramska zavjesa pucala po šavovima, Isusovo srce se razdiralo od bola jer to je njegov narod. On je Židov, njegov narod traži njegovu smrt, muči ga i viče: Raspni ga, raspni! Između razbojnika i pravednika, narod kaže da se pusti Baraba. To je veliko otajstvo. Nisam li i ja među tim pukom, nisam li i ja svojim grijesima i lutanjima sudjelovao u toj osudi i glasovima svjetine koja je vikala ‘Raspni ga’“ potaknuo je nadbiskup.
Sin Božji, jedini spasitelj i otkupitelj svijeta je neprepoznatljiv, no i prorok Izaija je najavio da će Sluga Božji izdržati i pobijediti. „Drama koja uznemiruje ljudsko srce započinje u vrtu. Evanđelist Ivan time podsjeća na edenski vrt, izgubljeni raj gdje su naši praroditelji Adam i Eva sve proigrali. Isusova muka također započinje u vrtu u kojem novi Adam sve popravlja“ istaknuo je mons. Puljić, dodavši da u žalosnom procesu sudjeluju predstavnici različitih zvanja i staleža: mogućnici, suci, svećenici, vođe stranaka, bogataši, intelektualci, dvorani, građani, vojska, narod, sluge, služavke, muškarci i žene, pojedinci i društvo.
Nadbiskup je naglasio da se početak Isusove muke odvija pod dva znakovita događaja. „Na jednoj strani su glavari svećenički i pismoznanci u Jeruzalemu, što bi današnjim rječnikom bili kreatori dnevne politike i planeri svjetskog poretka. Oni traže načina kako Isusa uhvatiti na prijevaru.
Na drugoj strani, u Betaniji, neznatnom mjestu u provinciji, dok Isus sjedi u kući Šimuna, dolazi ‘neka žena’ s alabastrenom posudom nardove skupocjene pomasti i polijeva je po Isusovoj glavi. Drugi se pitaju, zašto je skupocjenu pomast tako ‘prolila’, mogla se prodati, unovčiti“.
„I dok krema društva u metropoli sprema smrt za nevinoga, dotle neznana žena u provinciji pomazuje Isusa za ukop. U toj nepoznatoj ženi koja je prikazana zamjenicom ‘neka’, počašćene su sve vrijedne žene, majke, supruge i domaćice koje su snagom ženskog instinkta osjetile nepravdu koja je nad Isusom učinjena: od Pilatove supruge koja je sanjala i rekla Pilatu da ne dira u krv pravednika do pobožnih žena koje su ga pratile i oplakivale: Marija Magdalena, Marija majka Jakovljeva, Saloma i Marija majka Isusova, promatrahu izbliza kamo položiše Isusovo tijelo.
Jedna od njih bit će prva vjesnica i svjedok Isusovog uskrsnuća. Kako lijepe i pozitivne uloge žena u Isusovom procesu“ istaknuo je mons. Puljić, zaključivši da je Sin Božji po smrti i uskrsnuću spasio i otkupio svijet te je zato njegov križ na kojem je ishodio pobjedu postao za ljude blagoslov, lijek, snaga i utjeha.
Ines Grbić