SUSRET ZADARSKOG NADBISKUPA S RAVNATELJIMA OSNOVNIH I SREDNJIH ŠKOLA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Božićni susret zadarskog nadbiskupa Želimira Puljića i ravnatelja osnovnih i srednjih škola Zadarske županije održan je u petak 18. prosinca u svečanoj dvorani sjemeništa Zmajević u Zadru. U obraćanju ravnateljima, a u svjetlu Godine milosrđa, mons. Puljić je govorio o povezanosti milosrđa i uloge ravnatelja koji su pozvani čuvati red, ali i pokazati autoritet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Kako to dvoje spojiti, kako povezati milosrđe s pravednošću i objektivnošću koja treba resiti učitelje i ravnatelje. Profesorska uloga je izraz objektivnosti, osobito kad se ocjenjuje. Ravnatelj sudjeluje u životu i radu, brigama i nevoljama, radostima i tjeskobama suradnika i učenika. Tu vidim životnu poveznicu milosrđa i pravednosti i objektivnosti koja treba resiti nastavnika“ rekao je nadbiskup, istaknuvši da je služba ravnatelja vrsta poziva i zvanja kao nezamjenjiva odgojna funkcija u službi djece, obitelji i društva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Onaj tko rukovodi organizacijom, a to je ravnatelj, mora imati stručne i moralne osobine. Organizacija je uspješnija ako je rukovoditelj dobar animator, kreator i koordinator. Za poziv ravnatelja nije dostatna samo visoka izobrazba, premda je ona preduvjet dobrog rada. Potrebno je razumijevanje, srce, umijeće postupanja s onima s kojima se radi. Važno je stalno upućivati, govoriti, poticati, ali i dati slobodu i pustiti neka dijete raste“ istaknuo je nadbiskup. Pedagoški rad je utemeljen na milosrđu i ljubavi i treba ih uskladiti sa zahtjevom objektivnog rada s mladima koji se bazira na pravednosti i objektivnosti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pritom je mons. Puljić predstavio tumačenje psihologa Reinharda Tauscha koji je pokazao gdje bi se trebao naći učitelj, ravnatelj, svećenik, biskup i bilo tko odgovoran za druge. Koordinate te sheme pokazuju mogući dvostruki stav kojeg odgojitelj zauzima u odnosu sa suradnicima i učenicima. Na jednoj strani je stav neuvažavanja i afektivne distanciranosti, a na drugoj afektivne topline, poštivanja i simpatije. Ti stavovi mogu biti obilježeni s dva ekstrema, minimalne i maksimalne kontrole.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Rezultati križanja stavova i kontrole izgledaju ovako: Prvo, stav odbijanja, nepoštivanja u kombinaciji s maksimalnom kontrolom, rezultiraju autoritarizmom, diktaturom. Drugo, stav neuvažavanja u kombinaciji s minimalnom kontrolom, stvara nered i anarhiju.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Treće, kad je stav poštivanja i simpatije u sredini između maksimalne i minimalne kontrole, imamo poziciju zlatne sredine, umjerenosti i razboritosti. Tu bismo se trebali naći“ rekao je mons. Puljić, upozorivši kako kad u rigoroznom odgoju (prva kombinacija) učenik doživi samo granice, u sebi biva plašljiv i dotučen, a prema vani nepovjerljiv i neprijateljski raspoložen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kad ne doživi nikakve granice (druga kombinacija), ispunjenje svih njegovih želja će mu uskratiti iskustvo da u životu postoji ono što je moguće i što nije moguće. Nedostajat će mu socijalna komponenta da i drugi imaju prava i potrebe. U ozračju zlatne sredine (treća kombinacija) učenik će na vrijeme doživjeti nužne granice, potrebnu slobodu i razumski red.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Sve to vrijedi ne samo za one koji su u društvu zaduženi za druge, nego osobito za roditelje. To je poruka svima koji su pozvani po prirodnom ili društvenom planu i poslanju odgajati druge. Odgojitelj će zato uvijek imati na pameti da su učenici poput satova koje treba naviti i pustiti da idu. Trudit će se prema njima pokazati poštovanje i simpatiju ne pretjerujući i ne podbacujući kvalitetom kontrole, po načelu blag u postupanju, a jasan u načelima“ istaknuo je mons. Puljić.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Potaknuvši da se milosrđem i autoritetom ide prema rastu i napretku, budući da je ideal blago postupati, a načela provoditi, nadbiskup je upitao kako blago postupati, a kao odgojitelj i ravnatelj ne izgubiti autoritet ili ne stvo¬riti stanje nikakvog autoriteta, anarhije i nereda? U tom kompleksnom i kompliciranom stanju, odgojitelji nemaju recept koji bi mogli naučiti i provoditi, rekao je mons. Puljić, istaknuvši da ni Isus kao izvrstan psiholog i odgojitelj nije ostavio nikakve recepte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„No uputio je poziv, i to je važno za Godinu milosrđa: “Budite savrše¬ni… (Mt 6,48) – ali se i postavio kao Put, Istina i Život. Jedini recept koji bi se moglo usvojiti u odnosu na nas same jest: rasti u kreposti i mudrosti pred Bogom i ljudima. To znači da smo svjesni da smo i mi kao odgojitelji i oni koji su poslani drugima, kao svećenici, biskupi, učitelji, ravnatelji, majke, očevi, u rastu i dozrijevanju, taj proces nije završio.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Trebamo provoditi Isusov poziv, budite bolji, idite prema savršenstvu“ istaknuo je nadbiskup, dodavši da je u svezi s odnosom prema onima koje se poučava i odgaja dobrodošla preporuka D. Krecha i R. Chrutchfielda koji odgojiteljima kažu: ‘Bdijte nad drugima, ali ne gnjavite ih! Budite čvrsti, ali bez oštrine i grubosti! I osobito biti smireni i uživati što smo odgojitelji, učitelji, ravnatelji’.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pozdravnu riječ uputio je i mr. don Gašpar Dodić, predstojnik nadbiskupijskog Katehetskog ureda. Zahvalio je ravnateljima na suradnji i razumijevanju u međusobnoj komunikaciji te izrazio nadu da će se nastaviti duh neumornog zalaganja za dobrobit mladih. „Naš odgojno-obrazovni rad nije pasivno čekanje rezultata, uspjeha škola i učenika, nego je prožet nadom i pouzdanjem da se za to isplati ulagati sve snage i vrijeme kako bi škole i učenici postigli cilj koji nije sam za njih dobar, nego je i nemjerljiv doprinos boljitku cijelog društva“ rekao je mr. Dodić.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rade Šimičević, ravnatelj zadarske Gimnazije Vladimira Nazora, u ime ravnatelja zahvalio je nadbiskupu na prijemu i čestitao mu 25. godišnjicu biskupstva. „Živimo u vremenu velike podijeljenosti, izgublili su se autoriteti, prevladava konzumerizam protiv čega se borimo kao humanisti i Crkva. Nažalost, nekad naše riječi ne dopiru do puka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

U Godini milosrđa molimo Boga da u domovini budu prave vrijednosti na pravom mjestu. Trebamo zajedništvo i obitelj“ rekao je Šimičević, dodavši da su Hrvati kroz povijest imali dosta patnji i stradavanja te bi konačno trebalo doživjeti katarzu i krenuti u bolju budućnost. „Profesori će ispuniti svoj zadatak u odgoju i obrazovanju mladih generacija. Imamo i kurikularne promjene, vjerujem da će od krilatice Hrvatska – zemlja znanja, to zaista i postati“ rekao je Šimičević, istaknuvši i prirodne resurse i ljepotu Hrvatske koja bi trebala zanti naplatiti i pamet svojih ljudi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Poželio je da profesori budu primjereno plaćeni za posao koji rade s ljubavlju, kako bi sa zadovoljstvom prenosili znanja. Sudionici susreta su razmijenili božićne i novogodišnje čestitke i poželjeli blagoslovljeno odgojno djelovanje. Izražavajući radost zbog susreta, mons. Puljić je zahvalio ravnateljima na suradnji s Katehetskim uredom i što pomažu vjeroučiteljima da na ljudskoj i stručnoj razini izvrše poslanje koje su dobili mandatom nadbiskupa.

Ines Grbić

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA