Novi dokument ‘DoCat – što činiti’, koji je u pripremi i pred skorim dovršetkom za svoju objavu, proizašao u ‘radionici’ i autorstvu Youcat Instituta koji je priredio i u Crkvi dobro primljeni katekizam za mlade, Youcat, predstavila je Clara Steber s njemačkog Youcat instituta u ponedjeljak 28. rujna sudionicima Foruma mladih katolika za društvenu uključenost u crkvi sv. Dimitrija u Zadru.
U razmatranju pitanja što činiti u društvu i Crkvi, DoCat ističe da je glavni i osnovni Božji plan ljubav. DoCat je priručnik koji metodološki privlačnim i jezgrovitim pristupom govori o misiji ljudi da ljubav prenesu u zajednicu. Pritom potiču mlade da čitaju originalne tekstove crkvenih otaca te svako poglavlje u knjizi završava sažetkom glavne poruke važnih crkvenih dokumenata, enciklika papa. „Pape se zanimaju za socijalno pitanje. Korijeni toga što izlažemo su u socijalnom nauku pape Lava XIII. koji je 1891. g. objavio encikliku ‘Rerum Novarum – O novim stvarima’, s podnaslovom, Prava i obaveze rada i kapitala“ rekla je Steber, podsjetivši i na encikliku pape Ivana Pavla II. ‘Centesimus Annus’ iz 1991. g., izdanu povodom stote obljetnice enciklike Rerum Novarum.
„Posljedica ljubavi je djelovanje. Svi smo pozvani djelovati u praksi prema načelu istine, pravde i ljubavi. Želimo da mladi ljudi počnu djelovati. Sudjelovati u misi je najvažniji dio života kršćanina, ali na misi se dobiva i misija, poslanje za akciju. Socijalna doktrina i vjera su povezani. Kršćani trebaju raditi za bolje društvo. Ne može se reći, Ne mogu ništa učiniti na ovoj zemlji“ istaknula je Steber, potaknuvši mlade da svijet učine boljim. Podsjetila je na riječi pape Franje: kršćanin koji nije revolucionaran u ovo vrijeme, nije kršćanin. „Isus je model za ljubav. On nam je pokazao kako ljubiti i to smo pozvani pokazati drugome. Nije riječ samo o odnosu Boga i pojedinca, nego o zajednici. Svi imaju misiju ljubavi. Ne može se reći, Ja sam siromašan, ne mogu voljeti. Svatko može voljeti“ rekla je Steber, istaknuvši da je ljubav Isusov karakter, bitak. Isus to jest, ljubav. „Život je uspješan kad čovjek dijeli ljubav. Presveto Trojstvo, u kojem struji ljubav, želi ponuditi ljubav ljudima, da je dijele jedni drugima“ rekla je Steber.
Prvo poglavlje priručnika glasi ‘Božji Masterplan je ljubav’. U drugome ‘Zajedno smo jaki’ ističe se da Crkva ima socijalnu misiju koja proizlazi iz ljubavi. Govori se o socijalnoj poruci evanđelja, potrebi da se izađe vani, na rubove društva, siromašnima. Tema trećeg poglavlja je ‘Ljudska osoba – jedinstvena i neprocjenjivo vrijedna’. „Čovjek nema vrijednost koja se može izraziti novcem, nego ima dostojanstvo. Osoba znači da svatko ljudsko biće ima dostojanstvo. Ono se ne stječe kasnije niti ne zaslužuje nekom aktivnošću, radom, nego se zadobiva samim time što si ljudsko biće. Čovjek je slika Božja. Čovjek nije nešto, nego netko. Bog nas je stvorio i želi da mu odgovorimo u vjeri“ rekla je Steber.
Čovjek ima darove, sposobnosti, (samo)spoznaju i sposoban je ići u zajedništvo. DoCat tematizira i kako mogu biti promicana ljudska i prava naroda, s naglaskom da osoba ne djeluje samo kad se njega tiče, nego čovjek treba djelovati i kad teškoća dotiče drugoga. „DoCat daje konkretne smjernice, što učiniti npr. kad trudnica ne želi dijete. Netko vidi samo problem, a ne i mogućnost da ga riješi. DoCat želi pokazati i mogućnosti rješenja problema“ rekla je Steber. U četvrtom poglavlju ‘Opće dobro, osobnost, solidarnost, supsidijarnost’ pokazuje se kako se s načelima crkvene socijalne doktrine može graditi novo društvo.
„Bitno je djelovati, zato postoje načela koja kažu kako. Reći što je zaista čovječno, pravedno, socijalno humano. Ovisimo o tome i što drugi rade. Uvijek se u onome što radimo trebamo truditi misliti da to činimo u lancu, u povezanosti s nekim drugim na tom planu“ rekla je Steber. Upitavši što opće dobro znači za siromahe, istaknula je da siromasi moraju biti središnja obveza Crkve. „Ljubav je više od pravde. Da bi društvo bili istinski humano, milosrđe mora biti dodano pravdi. Socijalno dobročinstvo oslobađa kreativne snage za opće dobro“ poručila je Steber. Od petog do dvanaestog poglavlja DoCat obrađuje teme: temelj društva je obitelj, ljudski rod, ekumenski život, moć i siromaštvo, svijet i čovječanstvo – međunarodna zajednica, okoliš i održivi razvoj, mir – život u slobodi od nasilja, ljubav i akcija – osobna i društvena dužnost. „Mir dolazi od Boga i kršćani ga trebaju unositi u svijet. Kršćanin je prenositelj Kristove poruke i svjedok vjere i mora biti društveno uključen. Milosrđe i dobročinstvo su srce socijalne doktrine Crkve čiji korijeni dolaze od Isusa Krista. Čovjek ne smije zaboraviti na osobni odnos s Kristom“ poručila je Steber, zaključivši poticajima pape Franje: Nemojte prepustiti drugima da budu protagonisti promjene. Isus nije bio promatrač, nego se i sam zauzeo djelujući.
Ines Grbić